Ján Počiatek

Ján Počiatek kandidoval v parlamentných voľbách 2006 za stranu Smer-SD, lebo ho na to nahovoril jeho priateľ a obchodný spoločník Robert Kaliňák. Hoci vo voľbách získal len 597 preferenčných hlasov, obsadil po nich funkciu ministra financií. Dva roky ju vykonával bez väčších škandálov, čo sa zmenilo krátko pred prijatím eura.

Premiér mu väzy nezlomil

Dvadsiateho mája 2008 ako šéf rezortu požiadal európske inštitúcie o zmenu centrálnej parity slovenskej koruny. Inštitúcie jeho žiadosti vyhoveli, čo bolo zverejnené 29. mája. Premiér, minister financií a guvernér centrálnej banky o tom vedeli niekoľko dní predtým. Na devízovom trhu sa 28. mája zrealizovalo takmer päťsto obchodov so slovenskou korunou. Kto stavil na to, že sa koruna posilní, zarobil. Podľa poslanca Ivana Mikloša „predpokladané zisky skupiny J&T , ktorá na tom zarobila najviac, boli od 1,2 do 1,3 miliardy korún“.

Škandál vypukol, keď vyšlo najavo, že niekoľko dní pred zmenou centrálnej parity sa minister Ján Počiatek stretol s predstaviteľmi skupiny J&T na jachte v Monaku. V kritickom čase, keď sa rozhodovalo o zotrvaní J. Počiatka vo vláde, zvolali predstavitelia skupiny J&T tlačovku, na ktorej vyhlásili: „Naša spoločnosť je proti odvolaniu ministra Počiatka.“ V júni 2008 R. Fico oznámil, že minister dostal žltú kartu a že ak ešte raz zlyhá, „tak mu zlomím väzy“. Lenže o päť mesiacov, keď sa šéf rezortu financií dopustil obdobného zlyhania v kauze Tipos, lebo poslal “cyperskej“ firme Lemikon, ktorá mala personálne väzby na skupinu J&T, 483 miliónov korún, Jána Počiatka neodvolal. Vláda však prijala rozhodnutie, ktoré zabránilo, aby minister poslal na tú istú adresu ďalšiu miliardu a pol slovenských korún.

Tragický pád diaľničného mostu

Ako minister dopravy mal Ján Počiatek najbližšie k odvolaniu po tragédii, ktorá sa stala v novembri 2012 pri výstavbe diaľničného mosta. Zahynuli pri nej štyri osoby a ďalších dvanásť sa zranilo. Minister dopravy a jeho zástancovia vtedy tvrdili, že nemôže niesť politickú zodpovednosť za niečo, čo nezavinil. V novembri 2013 vypracoval Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity posudok, podľa ktorého jednou z príčin tragédie bolo aj to, že časť dôležitých zamestnancov nemala dostatočnú odbornosť a vykonávala funkciu bez potrebných odborných osvedčení.

Pretože od apríla 2012 za Národnú diaľničnú spoločnosť zodpovedal ako minister Ján Počiatek, za jej pochybenia pri výkone stavebného dozoru bol politicky zodpovedný on. Tak ako aj za všetky ďalšie prešľapy, ktorých sa odvtedy NDS dopustila. Napríklad aj za spôsob, akým realizovala tender na výber diaľničného mýta palivovými kartami.


Fotografia: TASR/autor

Kauzy aktéra Ján Počiatek

Kauza Tipos

Po ôsmich rokoch súdnych sporov Senát Najvyššieho súdu v auguste 2008 rozhodol, že štátna akciová spoločnosť Tipos nelegálne využívala know-how...