Jozef Macejko

Je absolventom Stavebnej fakulty Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave. Dlhé roky pracoval v košickom závode Slovenskej správy ciest, kde sa po nástupe prvej vlády Mikuláša Dzurindu stal jej generálnym riaditeľom. Na post ministra dopravy a spojov sa dostal v auguste 1999, keď nahradil Gabriela Palacku.

Pretože v tom čase malo KDH v úmysle, že obsadí uvoľnený post svojím človekom, predseda vlády sa plne zasadil za Macejkovu nomináciu. Aj za cenu konfliktu s jedným z koaličných partnerov dosadil na tento post verejnosti neznámeho, ale sebe blízkeho kandidáta. O nenápadného ministra Macejku sa verejnosť začala zaujímať vtedy, keď Najvyšší kontrolný rad (NKÚ) zverejnil výsledky previerky, ktorú vykonal v Slovenskej správe ciest. V čase, keď v nej bol Jozef Macejko riaditeľom, tam došlo k porušeniu zákona o verejnom obstarávaní a k netrasparentnému vyplácaniu záväzkov. Faktami podložené podozrenia z možného klientelizmu a korupcie vtedy premiéra Dzurindu nevyrušovali.

Skokan roka

Svojho ministra si nevšímal ani vtedy, keď na seba upozornil verejným priznaním, že mu ponúkli úplatok tri milióny korún. Podrobnejšie preskúmanie jeho verzie totiž odhalilo, že obsahuje vecné i logické nedostatky, ktoré ho spochybňujú ako ústavného činiteľa. Napriek týmto okolnostiam Jozef Macejko urobil v SDKÚ slušnú stranícku kariéru.

V straníckych primárnych voľbách sa mu podaril najväčší skok vpred - dostal sa z dvadsiateho piateho miesta až na siedmu pozíciu na kandidačnej listine strany. Predseda Dzurinda pri zdôvodnení návrhu na kandidátku SDKÚ o Macejkovi napísal: „Čo som si u neho všimol, je jeho neobyčajne jasné ekonomické videnie... a zásadné postoje, ktoré vždy náležitým spôsobom presadzuje."[1] Lenže po tom, keď sa dostali do sporu v tendri na nákup ľakých motorových vlakov, predseda SDKÚ dospel záveru, že "taký človek" musí odísť z vlády i z kandidátky SDKÚ. Hlavný dôvod znel: „Macejko a skupina ľudí vo vedení jeho ministerstva nenáležitým spôsobom zasahovali do tendra."[2]

Od presvedčenia, že Macejko presadzuje svoje postoje „vždy" náležitým spôsobom, k názoru, že do tendra na ľahké motorové vlaky zasahoval "nenáležitým spôsobom", dospel premiér za niekoľko týždňov. Stalo sa to ešte predtým, ako bolo presvedčivým spôsobom preukázané, že minister naozaj zasahoval do tendra spôsobom nenáležitým.

Zastal sa ho premiér

Pritom bolo známe, že ako minister Macejko „zasahoval" do železničného tendra od januára 2002. Pretože sa na to zahraničné firmy sťažovali aj prezidentovi Rudolfovi Schusterovi, ten premiéra Dzurindu požiadal, aby preveril skutkový stav. Ešte na konci mája 2002 sa premiér ministra zastal, lebo v liste prezidentovi Schusterovi napísal, že Jozef Macejko koná s úmyslom „objektívne posúdiť celý proces s cieľom maximálnej možnosti zapojenia domáceho výrobného potenciálu do výroby a dodávky ľahkých motorových jednotiek".[3] A svoj podpis dal aj pod vyjadrenie, že pri vyhodnocovaní tendra došlo k tomu, že výberová komisia jedno kritérium posudzovala výrazne v neprospech spoločnosti Alstom.

Po troch týždňoch premiér náhle zistil, že musí ministra odvolať, lebo "nenáležitým spôsobom" zasahuje do tendra a že vo vedení ministerstva je skupina, ktorá pracuje v prospech spoločnosti Alstom.

K tomuto náhlemu zisteniu dospel až vtedy, keď list, ktorý dostal od poslanca a priateľa Petra Kresánka (a odložil ho s tým, že sa s jeho autorom porozpráva o týždeň), zverejnili médiá. Náhly obrat v postojoch predsedu vlády vyplynul z nevyhnutnosti, že musel politicky neutralizovať následky toho, čo spôsobili Kresánkove neobozretné formulácie. Okolnosť, že Macejko nechcel dobrovoľne prijať rolu obetného baránka, priviedla premiéra k tomu, že zmaril politickú kariéru dovtedy ním protežovaného činiteľa.


Odkazy

[1] Macejko chce byť napriek odchodu z ministerského postu na kandidátke SDKÚ, SME 17.6.2002

[2] Premiér trvá na odvolaní Macejka, je presvedčený o adekvátnosti svojho postupu, SME 23.6.2002

[3] Premiér Dzurinda vysvetľoval v máji Macejkov postup v tendri Schusterovi, SME 18.6.2002


Kauzy aktéra Jozef Macejko

Vláčiky: Najväčšia kauza SDKÚ v prvej Dzurindovej vláde

Pred koncom funkčného obdobia prvej Dzurindovej vlády vypísali štátne železnice Slovenskej republiky...