Nepotrebuješ wifi, aby si bol každodenným influencerom
Predstavte si seba na strednej škole. Máte? Predstavte si atmosféru, aká na vašej strednej vládla. Spomeňte si na svoje pocity okolo známkovania a odpisovania. Zmiešané, že? A teraz si predstavte, že by ste na strednej škole pravidelne zažívali týždeň vlastného hodnotenia písomiek a tým aj skúmania svojho vnútorného postoja k podvádzaniu. Predstavte si, že by ste sa potom o tom otvorene a bezpečne rozprávali s učiteľkou. A predstavte si seba na workshope, kde by ste si v šestnástich mohli slobodne vyskúšať rolu páchateľa malej neférovosti či väčšej korupcie, jej obete, či autority, ktorá o situácií rozhoduje. Predstavte si strednú, na ktorej nie je zaujímavé blicovať, lebo v škole máte “vychillovaný” priestor, kde si môžete oddýchnuť a je tam aj niekto, kto sa tam s vami o každodenných dilemách porozpráva bez toho, aby vás hodnotil či poúčal. Šli by ste do toho?
V Nadácii Zastavme korupciu sme v školskom roku 2022-23 mali tú česť spolupracovať s piatimi strednými školami po celom Slovensku, ktoré do toho šli. Zapojili sa do programu Férovka, inovovali klubovňu, vzdelávali sa v systéme “siedmych návykov efektívnych ľudí”, rozbiehali peer-mentoring pre prvákov, rozvíjali školský parlament či súťažili o férový projekt. Naši tréneri a trénerky na týchto skvelých školách odviedli spolu 25 role-play workshopov o tom, ako súvisia naše malé každodenné neférovosti a veľká korupcia – na Obchodnej akadémií v Nitre, na Gymnáziu v Dolnom Kubíne, na Strednej odbornej škole v Novákoch či v Púchove. Študenti si spoločne zažívali, koho všetkého svojim konaním môžu ovplyvniť a aký veľký majú už teraz vplyv na svoje okolie – že každý z nich je aj bez wifiny už teraz influencerom.
Žiadny workshop však nenahradí najsilnejší zdroj učenia –vzor či rolový model, ktorým je v škole učiteľ. Učitelia a učiteľky na Strednej škole umeleckého priemyslu v Košiciach preto neostali len pri aktivitách pre žiakov a rozhodli pracovať na sebe na workshope Nadácie Zastavme korupciu o práci s vlastnou mocou na učiteľskej stoličke. Napriek únave a vypätiu konca školského roka počas workshopu energicky prešli skúmaním, aké vlastnosti má férová autorita. Pomenovali kvality dôvernosti a rešpektu voči hraniciam študenta, zrozumiteľnosti a predvídateľnosti pravidiel v triede, ochoty vidieť aj také silné stránky žiaka, ktoré sa do syláb predmetu nevojdú, aj potrebu práce s vlastnými predsudkami, osobnými sympatiami a iritáciami. Férová autorita vytvára atmosféru strednej školy, na ktorej chceš byť – či ide o učiteľa, či staršieho spolužiaka. A keď potom vyletíš do sveta, nepotrebuješ odpísať diplomovku či odliať si do vrecka z verejných peňazí. Nepotrebuješ wifi, aby si bol každodenným influencerom tam, kde sa práve nachádzaš.