NDS chce potichu od SkyTollu kúpiť ďalší už raz zaplatený systém, tentokrát pre diaľničné známky
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) neplatí firme SkyToll milióny eur len za predražené mýto, ale aj za výber diaľničných známok. Pôvodná zmluva z roku 2015 končí tento rok v decembri. NDS chce pokračovanie vo výbere známok od januára riešiť nie štandardnou súťažou na nového poskytovateľa, ale odkúpením doterajšieho systému opäť od SkyTollu. Za koľko, určí rokovanie medzi diaľničiarmi a SkyTollom cez memorandum.
Pritom ešte pred rokom zástupca NDS súčasný spôsob výberu kritizoval ako zastaralý. Napríklad, neumožňuje tiež zapojenie nových predajných kanálov. Za výber a evidenciu úhrad diaľničných známok sme SkyTollu podľa NDS za osem rokov zaplatili 14 miliónov eur. O možnosti získať ho automaticky do rúk diaľničiarov po skončení zmluvy memorandum nehovorí. Podrobnosti z neho zverejnila NDS len v týchto dňoch.
Okrem iného memorandum upozorňuje, že „uplynutie predĺženie doby znamená ukončenie poskytovania služby“, čo by mohlo mať za následok „výpadok z výberu“. Spomína tiež ekonomické zhodnotenie rizík a „snahu predísť výpadku ako aj snahu zachovať doposiaľ poskytovanú úroveň kvality zákazníckych služieb“.
Prečo NDS zmluvu rieši práve takýmto spôsobom 4 mesiace pred dlhodobo známym ukončením, memorandum nijako neobjasňuje. Tiež nijako neanalyzuje, aké by mohli mať finančné dopady iné riešenia, prípadne od čoho sa môže odvíjať odkupná cena.
Čo ale naopak umožňuje obom zmluvným stranám, je „dĺžku trvania úkonov spojeným s určením odkupnej ceny po vzájomnej dohode predĺžiť“, a to aj bez dodatku. Nie je teda vôbec jasné, dokedy sa NDS so SkyTollom na cene za výber diaľničných známok dohodne a za akú cenu.
Nadácia Zastavme korupciu spolu s Úniou autodopravcov to považuje za ďalšie manažérske zlyhanie vedenia NDS a vyzýva ministra dopravy ako aj povereného premiéra, aby zasiahli a vyvodili personálnu zodpovednosť.
—
Pre ilustráciu vám poskytujeme vyjadrenie podpredsedu NDS Jaroslava Ivanca ku končiacej zmluve na diaľničné známky z apríla 2022 pre Hospodárske noviny:
A čo diaľničné známky? Tu musíte nový systém takisto čoskoro riešiť. Nastane nejaká významná zmena?
„Teraz sme urobili všetky štúdie týkajúce sa mýta. V horizonte dvoch rokov nás čaká ukončenie zmluvy aj na elektronickú známku. Už sme pripravili podklady a začíname dávať dokopy materiály na štúdiu, ako pristúpiť k elektronickej známke. Skloňovala sa napríklad aj jednodňová známka, ktorá nám však zatiaľ nevychádza ako výhodná. Sú tu však aj iné faktory, ktoré menia hru. Prichádzajú nové technológie. Systém máme nastavený podľa situácie, ktorá tu bola pred niekoľkými rokmi.“
Aké konkrétne zmeny sú teda v hre?
„V tomto roku na jeseň nás čaká roadtrip, na ktorom budeme sledovať riešenia v jednotlivých krajinách. Ide o set technológií od platobných brán cez predajné kanály až po zapojenie iného komerčného segmentu. To by sme veľmi chceli. Prichádzajú aplikácie alebo služby bankového segmentu, ktoré zahŕňajú známku ako jednu zo svojich služieb, ktoré máte automaticky v portfóliu pri svojom účte. Je to niečo, čo nám aktuálny systém neumožňuje, ale chceli by sme sa tým v budúcnosti zaoberať.“