Na aktuálne otázky, či sa tak stalo, Nadácia Zastavme korupciu odpoveď nedostala. Vyzerá to skôr tak, že NDS pokračuje v neštandardných tendroch.
Príkladom je aj rekordne dlhá uzávera bratislavského tunela Sitina z februára. Práce, pre ktoré sa vyťažený tunel zatvoril na víkend pred jarnými školskými prázdninami, boli v rozpore s dohodnutou zmluvou. Nesedí ani lehota dodania. Za rovnakú zákazku už pritom NDS raz dostala vysokú, 10-tisícovú pokutu.
Ďalšie meškanie čaká aj tunel Višňové, cez ktorý mali motoristi pôvodne jazdiť už v roku 2019. Po tom, ako sa NDS rozišla s prvým dodávateľom tunela, vysúťažila pred rokom druhého za vyše 250 miliónov eur.
Ešte vlani v lete nový zhotoviteľ na svojej stránke avizoval, že tunel odovzdá do konca budúceho roka. Dnes je už zrejmé, že ani tento termín sa nestihne.
Pre nehospodárne fungovanie zasahovala pritom vlani opakovane v NDS aj NAKA.
Rekordná odstávka Sitiny
„Chceme poprosiť všetkých motoristov, aby zvážili presun v rámci hlavného mesta, v maximálne možnej miere. Všetci spoločne tak prispejeme k odľahčeniu alternatívnych trás,“ apeloval pred uzáverou tunela Sitina vo februári tohto roka Peter Peťko, prevádzkový riaditeľ a člen predstavenstva NDS.
Tunelom Sitina prejde denne zhruba 60-tisíc vozidiel, v rámci víkendových dní je to okolo 40-tisíc áut.
No uzávera sa netýkala bežného víkendu, ale dní voľna pred týždennými jarnými prázdninami. Vtedy sa množstvo ľudí presúva von z hlavného mesta.
Nadácia od NDS odpoveď, aké je vyťaženie tunela v takých dňoch, nedostala.
Počas uzávery tunela sa mal vymeniť centrálny riadiaci systém. Ide o systém, ktorý monitoruje premávku v tuneli a v prípade akýchkoľvek ťažkostí automaticky na chybu upozorní aj obmedzí premávku.
Zaujímavé je, že ten istý prevádzkový riaditeľ NDS Petko je podpísaný aj pod žalobou z decembra 2021, v ktorej NDS okrem iného zdôrazňuje: „Obmedzenie prevádzky tunela Sitina či dokonca uzatvorenie by spôsobilo kolaps dopravy v centre mesta.“
Žalobou sa NDS dožadovala spolupráce s predošlým dodávateľom centrálneho systému. Čo je zvláštne, keďže zároveň mala NDS už mesiace objednaný nový systém.
Ako diaľničiari (ne)súťažili nový systém pre tunel
Nový centrálny riadiaci systém pre Sitinu začali diaľničiari obstarávať ešte za predošlej vlády koncom roka 2019. No zmluvu s víťazom nakoniec podpísalo už vedenie NDS, vymenované za terajšieho ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina).
Už samotné obstaranie víťaza bolo neštandardné, keď sa do dvakrát predlžovanej súťaže zapojil len jediný záujemca, ktorý aj nakoniec vyhral. Za vyše 700-tisíc eur s DPH má vymeniť a štyri roky servisovať riadiaci systém.
Tender ako problematický označil vlani aj Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Najmä pre porušenie princípu transparentnosti a udelil NDS pokutu 20-tisíc eur. Keďže s jeho verdiktom diaľničiari súhlasili, znížila sa v zmysle zákona na 10-tisíc eur.
No tým sa neštandardný postup okolo tejto zákazky neskončil. V zmluve sa jasne uvádza, že v súvislosti s výmenou systému „nie je možné zabezpečiť odstávku tunela Sitina naraz (t. j. na také obdobie, aby celé dielo mohlo byť vykonané v rámci jednej odstávky tunela)“.
Pre súdne opatrenie nemohli dodržať pôvodný postup
Po otázke nadácie, či práve rekordne dlhou uzáverou Sitiny neboli porušené zmluvné podmienky, sa NDS vyhovorila na zásah súdu. Pôvodný dodávateľ riadiaceho systému sa totiž obrátil na súd a ten predbežným opatrením do augusta stopol zmeny v systéme.
Diaľničiari tak v odpovedi nadácii zmenu postupu s odstávkou tunela vysvetlili tým, že najmä „neodkladné opatrenie súdu malo dosah na vykonanie prípravných prác, a teda podmienku realizácie vo forme samostatných častí nebolo možné včas realizovať“.
NDS tak zastáva názor, že nedošlo k porušeniu zmluvy, aj keď sa výmena diala v rozpore s dohodnutými podmienkami.
Omeškanie? Vinu nemá zhotoviteľ
A na súd zvalili diaľničiari aj dôvody omeškania celej výmeny. Podľa zmluvy mal byť tiež nový systém dodaný do 60 dní.
„K posunu termínov došlo predovšetkým z dôvodu súdneho konania,“ vysvetlili diaľničiari.
No súdna stopka sa skončila v auguste. Systém tak mohol byť inštalovaný stále pred vlaňajšou zimou. Vyvodila z omeškania NDS nejaký postih?
Z odpovede diaľničiarov vyplýva, že naopak, ak by sankcie uplatnili, dopustili by sa „neoprávneného obohatenia na úkor zhotoviteľa“. Pretože za omeškanie nemôže dodávateľ, ale súdne prieťahy.
Niekto bol zodpovedný
„Je potrebné za takéto zlyhania vyvodzovať osobnú zodpovednosť. Nie je možné len holo skonštatovať, že sme niečo neurobili, nenaprojektovali či nedodržali. Niekto bol za to zodpovedný a za chyby musí znášať dôsledky,“ uviedol vlani šéf kontrolórov Karol Mitrík po tom, ako prezentovali svoje zistenia v NDS.
Správou NKÚ sa zaoberali aj poslanci Národnej rady. Hospodársky výbor parlamentu dokonca žiadal, aby diaľničiari prijali nápravné opatrenia do konca minulého roka a mali ich každé tri mesiace informovať o posune.
Výbor kontaktovala aktuálne nadácia a cez infožiadosť si pýtala podklady, ktoré od NDS mali získať. Z parlamentu nás odkázali na NDS, odtiaľ však napriek opakovaným apelom žiadna reakcia neprišla.
Nadácia sa preto spýtala aj rezortu dopravy, ako je spokojné s vyvodzovaním zodpovednosti.
Miriama Švikruhová z komunikácie ministerstva uviedla, že verejné obstarávania v réžii NDS, ktoré v súčasnosti dobiehajú, sú nezriedka staré niekoľko mesiacov až rokov.
„Mnohí zamestnanci, ktorí ich vypisovali, dnes už v spoločnosti nepôsobia, rovnako tak sa vymenilo aj vedenie. Pre nás však nemá zmysel vracať sa do minulosti a dôležité je, aby v súčasnosti Národná diaľničná spoločnosť vypisovala kvalitné verejné súťaže.“
Z NDS na ministerstvo
Zaujímavosťou je, že sekcii cestnej dopravy na samotnom ministerstve šéfuje človek, ktorý v rokoch 2016 až 2018 sedel v predstavenstve NDS. Táto sekcia pripravuje stratégiu výstavby diaľnic, ktorú následne preberajú diaľničiari. Mala by tiež sledovať plnenie týchto cieľov.
Zdá sa preto, že jediným prípadom vyvodenia zodpovednosti je zatiaľ odchod predošlého generálneho riaditeľa NDS. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) jeho odchod z funkcie potvrdil až po mesiaci.