​Ľubomír Vážny

Ľubomír Vážny je absolventom Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave. Na začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia bol riaditeľom a konateľom spoločnosti Stavoinvesta v Banskej Bystrici. V prvej vláde Roberta Fica bol ministrom dopravy, v druhej je vicepremiérom pre strategické projekty.

Kamarát s Vladimírom Poórom

Po svojom prvom nástupe do vlády dostával veľa otázok, ktoré sa týkali konkrétneho podnikateľa - Vladimíra Poóra. Minister dopravy vtedy povedal: „Poznáme sa 45 rokov. Chodili sme spolu do školy, sme kamaráti z detstva. Na začiatku funkčného obdobia sme sa dohodli, že sa nebudeme stretávať, aby nás nespájali, že mu dohadzujem nejaké štátne zákazky.“ Faktom však je, že spoločnosti V. Poóra sa na nepriazeň rezortu Ľ. Vážneho sťažovať nemohli.

Bratislavské letisko, ktoré vláda R. Fica s takou námahou zachránila pred privatizáciou, malo zvláštny osud – zostalo síce štátne, ale fakticky bolo V. Poóra. Keď si Ján Figeľ ako nástupca Ľ. Vážneho zistil skutkový stav, skonštatoval: „Ficova vláda dostala letisko do područia firiem a záujmov V. Poóra, pričom štát a celá spoločnosť znášajú náklady.“ Tento trnavský podnikateľ však nebol jediný, v koho prospech sa Ľ. Vážny angažoval.

Predražené PPP

Po prevzatí funkcie, v auguste 2006, vyhlásil: „Budovanie a financovanie diaľnic cez PPP nie je potrebné. Diaľnice cez PPP sú o päťdesiat až sedemdesiat percent drahšie ako bežné investície od štátu.“ V druhej polovici svojho funkčného obdobia robil všetko, aby PPP presadil práve také predražené, ako o nich hovoril.

Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa s odstupom rokov skonštatovalo, že keby sa prvý a tretí balík PPP zrealizovali tak, ako boli pripravené za ministra Ľ. Vážneho, štát by za výstavbu, prevádzku, údržbu a financovanie diaľnic za tridsať rokov zaplatil celkove sedemnásť miliárd eur. Z toho by len náklady na financovanie, čiže úroky, bankové poplatky a dividendy tvorili spolu vyše desať miliárd eur. Faktom je, že súčasťou konzorcia, ktoré malo PPP diaľnicu stavať, bol aj Váhostav Juraja Širokého.

V záujme toho, aby vláda uprednostnila PPP diaľnicu, rezort dopravy vedený Ľ. Vážnym, zmanipuloval analýzu, ktorú vypracovala spoločnosť Wood & Company. Aby vláda dostala na rokovanie materiál, v ktorom sa zavádzajúco tvrdilo, že PPP diaľnica bude len o 29 miliónov eur drahšia ako diaľnica financovaná štátom, bolo „potrebné“ urobiť v analýze 76 neopodstatnených zmien. Vyšetrovateľ Úradu boja proti korupcii vzniesol preto obvinenie voči konkrétnej osobe „za pokus obzvlášť závažného zločinu podvodu“. Dôvodne podozrivý, že „predmetné údaje“ v analýze pozmenil, bol podľa zistení polície Peter Havrila, bývalý šéf sekcie PPP na ministerstve dopravy.

V roku 2014 prokurátorka Renáta Ontkovičová zastavila trestné stíhanie v prípade sfalšovanej analýzy na ministerstve dopravy. Špeciálna prokuratúra to urobila s odôvodnením, že „v konaní obvineného absentuje naplnenie objektívnej stránky obzvlášť závažného zločinu podvodu“. Absentuje preto, lebo vraj nedošlo a ani nemohlo dôjsť ku škode. Tento záver je veľmi pochybný.

Republiku zachránil Brusel

Ku škode nedošlo, ale nie preto, že ministerstvá dopravy a financií či Ficova vláda konali vo verejnom záujme. Naopak, ministerstvá i kabinet konali v prospech PPP koncesionára, ale ich snaha nebola dokonaná, lebo Európska komisia nesúhlasila s naplánovaným trasovaním diaľnice a bez jej súhlasu nemohol koncesionár dostať úver od Európskej investičnej banky. Od obrovskej škody tak republiku zachránil Brusel.

Navyše náš Trestný zákon postihuje nielen činy dokonané, ale aj pokus trestného činu. Postihuje i konanie, ktoré „bezprostredne smeruje k dokonaniu trestného činu“. Paragraf 14 Trestného zákona hovorí: „Pokus trestného činu je trestný podľa trestnej sadzby ustanovenej na dokonaný trestný čin.“ Špeciálna prokuratúra tento paragraf určite pozná, ale zjavne ho nemohla či nechcela uplatniť.


Fotografia: TASR/autor

Kauzy aktéra ​Ľubomír Vážny

Mýtny tender

V jednom z najväčších tendrov, aké Slovenská republika zrealizovala, čiže v tendri na dodávku elektronického výberu diaľničného mýta, súťažili...