Nadácia a autodopravcovia podali podnet na NKÚ: Neveríme tabuľkám diaľničiarov pri predĺžení mýta
Avizované trestné oznámenie premiéra Ódora k drahému mýtu išlo do stratena.
Diaľničiari nepostupovali pri predĺžení drahej mýtnej zmluvy efektívne. Nevybrali si najlacnejšiu možnosť, miesto toho so SkyTollom dohodli nové ceny, ktoré sú vyššie, ako platil štát naposledy. Vychádzali pritom z utajených tabuliek a existuje podozrenie, že ceny nafúkli oproti pôvodnej zmluve. Štát preto platí za mýto o desiatky miliónov eur ročne viac, ako by musel. Nadácia Zastavme korupciu a Únia autodopravcov Slovenska preto podali podnet na Najvyšší kontrolný úrad.
Drahá mýtna zmluva mala skončiť vlani, ale keďže Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nestihla ani jedno náhradné riešenie, predĺžila ju na tento a už aj budúci rok. Nadácia Zastavme korupciu a Únia autodopravcov Slovenska dlhodobo upozorňujú, že predĺženie dohodla NDS ešte drahšie, ako pôvodne odobril exminister za Smer Ľubomír Vážny.
Tento rok štát na mýto minie 63 a budúci vyše 67 miliónov eur, čo je o polovicu viac ako na posledné roky rátala pôvodná zmluva. Tú dosluhujúci premiér Ľudovít Ódor označil za nevýhodnú pre štát vo všetkých ohľadoch. Avizoval aj trestné oznámenie, ktoré malo pripraviť ministerstvo dopravy. To ale aktuálne k tejto otázke mlčí.
„NDS dlhodobo odmieta zverejniť nielen nám, ale aj analytikom štátu všetky podklady, z ktorých pri nových cenách vychádzala,“ konštatuje Xénia Makarová, analytička Nadácie Zastavme korupciu.
„Štát potrebuje najbližšie roky konsolidovať verejný dlh. Jedným z možných krokov by mohlo byť aj navýšenie príjmov štátu o úspory na mýte v desiatkach miliónoch eur ročne,“ hovorí Stanislav Skala, predseda Únie autodopravcov Slovenska.
Nadácia a autodopravcovia preto podali podnet na Najvyšší kontrolný úrad, aby podmienky predĺženia drahej mýtnej zmluvy preveril. Najmä, či si diaľničiari nevybrali drahšiu cestu pre štát a či nenafúkli tabuľky, z ktorých vyrátali ceny pre tento rok a 2024.