NDS minula 2 milióny eur na právnikov v sporoch, ktoré aj tak prehrala
Pred tromi rokmi Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predčasne ukončila zmluvu s taliansko-slovenským staviteľom tunela Višňové. Následné finančné spory mala riešiť medzinárodná komisia.
Na stôl sa jej dostali dva spory, na ktoré si diaľničiari za vyše dva milióny eur zazmluvnili dve advokátske kancelárie. Oba spory NDS prehrala, takže staviteľ od nej teraz vymáha milióny eur cez arbitráž.
Vyplýva to z informácií o výdavkoch na právne služby, ktoré si cez infozákon vypýtala Nadácia Zastavme korupciu od výboru Národnej rady (NR) SR pre hospodárske záležitosti.
Nadácia už v marci upozornila na opakujúce sa chyby pri výdavkoch NDS. Vlani na ne upozornili kontrolné orgány a riešili ich aj poslanci parlamentu. Zodpovednosť zatiaľ akoby neprichádzala.
Otázky od poslancov
Poslanci parlamentu v hospodárskom výbore sa o šafárenie diaľničiarov intenzívnejšie zaujímali práve po vážnych upozorneniach kontrolórov. Od NDS si vypýtali napríklad výdavky na externých právnikov či informácie, ako sa zlepšila kontrola obstarávania.
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) vlani odhadol, že pre neprofesionálne obstarávanie diaľnic NDS prichádza Slovensko o milióny eur.
Poslanci preto zadali diaľničiarom viacero úloh, ktoré mali splniť do konca minulého roka. Napríklad ich vyzvali, aby obstarávanie zastrešili osoby, ktoré budú dbať na dodržiavanie férovosti.
NDS to podľa odpovede poslancom vyriešila tak, že všetky obstarávania zlúčila pod jeden odbor a vytvorila „mapy“ s presným postupom pre jednotlivé zákazky. Podľa NDS tak už „v súčasnosti nie je priestor pre svojvôľu pri realizovaní zákaziek“.
Väčšina zmien začala platiť až v tomto roku. Zároveň sa v NDS pred koncom roka zmenilo vedenie.
Čo prekážalo dozornej rade
Z podkladov od poslancov vidieť, že voči fungovaniu NDS mal „opakovane“ výhrady aj jej kontrolný orgán, teda dozorná rada. Štandardne jej zástupcov pri podnikoch ako NDS menuje štát, respektíve strešný rezort. Tým je ministerstvo dopravy, ktoré v rámci koalície riadi hnutie Sme rodina.
Dozorná rada opakovane žiadala o posilnenie kontrolórov u diaľničiarov. Tiež by chcela byť informovaná o kontrolách a auditoch v NDS vopred, aby sa ich mohla zúčastniť.
Akou formou Dozorná rada na nedostatky upozorňovala a koľkokrát, z infoodpovede jasné nie je.
Všetkých päť členov dozornej rady nastúpilo do funkcií už za súčasnej vlády. Je medzi nimi aj člen strany Sme rodina, ktorej nominant Andrej Doležal riadi strešné ministerstvo. A priamo jej šéf Boris Kollár má v dozornej rade človeka, ktorý donedávna pôsobil v jeho firme Goimpex Bratislava.
Nekonečne drahý príbeh tunela Višňové
V júni 2014 podpísala NDS s taliansko-slovenským konzorciom Salini Impregilo – Dúha zmluvu na stavbu diaľničného úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala za vyše 400 miliónov eur (bez DPH). Podľa zmluvy mal byť úsek aj s tunelom hotový do konca roka 2019.
V marci 2019 však NDS zmluvu s dodávateľom ukončila. Odsúhlasila to vtedy aj vláda a Európska komisia. Prípadné peňažné nároky oboch strán mala rozhodnúť medzinárodná komisia.
Najskôr to využil staviteľ Salini Impregilo-Dúha, keď žiadal pre nepredvídateľné geologické podmienky predĺžiť výstavbu a ďalších 51 miliónov eur. Komisia dala staviteľovi za pravdu a odklepla mu 7,8 milióna eur. Diaľničiari aj staviteľ sa voči tomu odvolali, rozhodnutie je tak podľa správy NDS „právne nevymáhateľné“.
Druhýkrát sa na komisiu obrátili už obe strany. Diaľničiari žiadali odškodné za omeškanie stavby takmer 15 miliónov eur. Staviteľ žiadal predĺžiť lehotu na dostavanie a za to chcel 39 miliónov eur.
Komisia rozhodla len vlani v lete. Štyri milióny odklepla NDS, no takmer 11 miliónov eur prisúdila staviteľovi. Po vzájomnom zarátaní nárokov tak má NDS zaplatiť ďalších takmer sedem miliónov eur.
Za zastupovanie v prvom spore uhradila NDS externej advokátskej kancelárii od januára 2019 do júla 2021 celkovo 1,6 milióna eur bez DPH. V druhom prípade od septembra 2019 do vlaňajšej jesene uhradila druhej kancelárii 640-tisíc eur.
Staviteľ Salini – Dúha si od vlaňajška odklepnuté nároky vymáha cez arbitrážny súd. Podľa medializovaných informácií si NDS najala advokátsku kanceláriu aj v tomto prípade.
Višňové má dokončiť nový dodávateľ, Skanska SK, za 255 miliónov eur. Avizoval už, že pôvodný termín koniec roka 2023 nestihne.