Xénia Makarová
Xénia Makarová
06. 09. 2022

NDS namiesto novej súťaže dáva biznis SkyTollu

Diaľničné známky mohli vysúťažiť nanovo. Namiesto toho len dodatkujú starú zmluvu.

Súčasné vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) zdedilo hneď viacero zmlúv s kontroverznou firmou SkyToll. Najznámejšia sa týka veľkého mýtneho systému, ktorý vyberá poplatky za kamióny a autobusy. Ale stále je platná aj zmluva na výber a evidenciu diaľničných známok. Tie si kupujú bežní šoféri, ak chcú jazdiť po diaľnici.

Nadácia opakovane upozornila, že aj keď nové vedenie NDS oficiálne pôvodné zmluvy so SkyTollom kritizuje, v praxi to vyzerá, ako by chcela túto firmu pri verejných zákazkách udržať čo najdlhšie.

Platí to aj pri zmluve na známky. Tú doterajšiu mohla NDS zrušiť a cez nový tender zabezpečiť efektívnejšie podmienky. Nestalo sa tak. Výber a evidencia diaľničných známok stojí štát každoročne niekoľko miliónov eur. Za rok 2016 išlo napríklad o sumu 2,1 milióna eur, o rok neskôr už o takmer 2,6 milióna. Potom sa skutočné plnenie už neuvádzalo.

Ústretové dodatky

Zmluva na výber a evidenciu úhrady diaľničných známok platí od jesene 2015. Dodávateľom je opäť SkyToll. Zmluva sa celé roky nemenila, s dodatkovaním začalo až aktuálne vedenie NDS. Nevyzerá to ale na vyrokovanie lepších podmienok pre štát, skôr naopak.

Súčasné vedenie NDS, ktoré sa vymenilo s príchodom ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), pritom mohlo súčasnú zmluvu zrušiť. Jej platnosť totiž po šiestich rokoch skončila, no zmluva ponúka opciu na ďalšie tri roky.

NDS dala predĺženiu prednosť, a to napriek potrebným inováciám. Namiesto novej súťaže ich vyriešila s doterajším dodávateľom cez dodatky. Tento postup je vo všeobecnosti často kritizovaný. Dodatkovanie s predošlým dodávateľom nemusí viesť k najefektívnejšej cene pre štát. Tá vzniká pri férovej súťaži.

Sadzby aj inovácie cez dodatky

Od konca roka 2020 stihli diaľničiari zmluvu so SkyTollom upraviť celkovo 14-krát. Za rok a pol išla výška mesačnej odplaty nahor trikrát, navyše zaplatí štát aj za nové služby a rozšírenie tých doterajších.

Päť dodatkov podpísala NDS vlani v rovnaký septembrový deň. Riešili zavedenie úplne novej služby, rozšírenie doterajších funkcií, ale aj implementovanie legislatívnych zmien ešte z roku 2018. Teda spred troch rokov. Celkovo za päť úprav NDS SkyTollu zaplatila vyše 2,5 milióna eur.

V januári tohto roku do platnosti vstupuje ďalších päť dodatkov. Zmeny sa pritom týkajú tých istých úprav, ktoré NDS so SkyTollom riešila vlani v septembri.

Tentoraz sa obe strany dohodli, koľko budú za nedávno dodané úpravy každorodočne platiť. Novšími piatimi dodatkami sa každoročná odplata dodávateľovi navýšila o 260-tisíc eur.

Zjednodušene, štátna akciovka si najskôr objednala nejakú zmenu, pričom až o niekoľko mesiacov sa s dodávateľom dohodla, za koľko peňazí jej to bude každoročne prevádzkovať.

Na otázky Nadácie, prečo takto NDS postupovala, prišla odpoveď, že „zmluvné strany sa vzájomne dohodli a určili, že prevádzkové náklady nebudú predmetom návrhu a z uvedeného dôvodu boli OPEX náklady riešené následne formou osobitných dodatkov.“

Bežne sa prevádzkové náklady k objednanej službe dohodnú hneď pri jej dodaní. Objednávateľ tak vie, koľko ho bude celá služba stáť kompletne. V opačnom prípade sa objednávateľ vystavuje riziku, že ho dodávateľ zatlačí neskôr do kúta a bude si za prevádzku služby pýtať aj premrštenú sumu.

Opakovane vyššia odplata

Okrem vyššie popísaných zmien ďalšie tri dodatky zvýšili odplatu za výber a evidenciu známok v prospech SkyTollu. Keď sa Nadácia pýtala na dôvod, NDS sa odvolala na pôvodnú zmluvu, ktorá hovorí o valorizácii.

Zmluva definuje, že počnúc štvrtým rokom jej platnosti sa odplata každoročne upraví o infláciu. Valorizácia v prospech SkyTollu začala platiť ešte za predošlého vedenia NDS. Vtedy ale k zvýšeniu sadzby nedošlo. S dodatkovaním začalo až nové vedenie od roku 2020.

Len pre doplnenie, pri vyhodnotení pôvodnej súťaže na jeseň 2015 bola práve najnižšia odplata kritériom pre výber a víťazstvo SkyTollu. Ten ponúkol sadzbu 2,78 percenta, druhý úspešný záujemca 2,80 percenta. Posledným dodatkom z júna tohto roka si SkyToll vyrokoval od januára 2023 odplatu na úrovni 2,99 percenta.

Zmluvy medzi NDS a SkyTollom sú posledné roky v hľadáčiku nielen médií a odbornej verejnosti, ale aj politikov. Po uzatvorení mýtnej zmluvy exministrom Ľubomírom Vážnym v roku 2009 sa nielenže postupne odhaľovalo pozadie a prepojenia dovtedy neznámej firmy SkyToll, ale neskôr vyšli najavo aj nevýhodné zmluvné podmienky pre štát.

Nadácia Zastavme korupciu spolu so Slovensko.Digital už dlhšie upozorňujú, že aj súčasné vedenie NDS nepostupuje v súvislosti s kontraktmi SkyTollu dostatočne razantne.

Číslo dodatku Dátum Predmet zmeny Hodnota (tris. Eur) Hodnota OPEX (eur, %)
1 23.12.2020 Valorizácia odmeny  – z 2,78%  na 2,83%
2 31.5.2021 Valorizácia odmeny  – z 2,83% na 2,87%
3 9.6.2021 Úprava zmluvných podmienok  – 0
4 7.9.2021 Zavedenie nového typu platnosti EDZ 476 440  0
5 7.9.2021 Návrh implementácie legislatívnych zmien z roku 2018 120 703  0
6 7.9.2021 Zavedenie hromadnej úhrady cez objednávky 811 040  0
7 7.9.2021 Rozšírenie spôsobu úhrad a bezkontaktné platby 799 268  0
8 7.9.2021 Zvýšenie kvality a rozsahu poskytovanej služby 310 696  0
9 10.1.2022 Zavedenie hromadnej úhrady cez objednávky  – 97 760 
10 10.1.2022 Návrh implementácie legislatívnych zmien z roku 2018  – 21 424 
11 10.1.2022 Zavedenie hromadnej úhrady cez objednávky  – 56 680 
12 10.1.2022 Rozšírenie spôsobu úhrad a bezkontaktné platby  – 57 564 
13 10.1.2022 Zvýšenie kvality a rozsahu poskytovanej služby  – 27 040 
14 1.6.2022 Valorizácia odmeny  – z 2,87% na 2,99%
Zdroj: Centrálny register zmlúv

06. 09. 2022
Xénia Makarová

Xénia Makarová