V čase škrtov pre prázdnu štátnu kasu si štátne železnice objednali externú firmu Process Management, aby im radila pri tendroch. Dva roky jej poradenstva majú vyjsť do 400-tisíc eur bez DPH. Za predošlej vlády, v rokoch 2020 až 2023, si pritom Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) zákazky chystala v zásade sama. Zdôrazniť treba aj fakt, že dodávateľ pre iné verejné úrady poskytuje služby viditeľne lacnejšie.
ŽSSK ako národný vlakový dopravca zabezpečuje železničnú prepravu ľudí. Zmluvu s dodávateľom Process Management mohli uzatvoriť aj pri vyššej cene, pretože podľa zákona nemuseli robiť otvorenú štandardnú súťaž. Stačilo im osloviť 3 vybrané firmy a zákazku dať najlacnejšej ponuke.
Nejde pritom o zanedbateľnú sumu. Za 400-tisíc eur by sa mohla opraviť väčšia železničná stanica alebo namontovať funkčné bezpečnostné kamery pre bezpečnejšie cestovanie.
Namiesto toho má za túto sumu dodávateľ radiť ŽSSK pri európskych projektoch, ale aj zákazkách zo štátnych peňazí.
Process Management sa v minulosti v médiách zviditeľnil poradenstvom pri predraženej kompe či nezákonnej zmluve štátneho Tiposu.
Železnice na otázku, ako vyhodnotili hospodárnosť a primeranosť ceny od dodávateľa uviedli, že si pred zmluvou vykonali prieskum, a to tak, že oslovili ešte ďalšie 2 firmy, aby im predložili cenovú ponuku.
Pre iné úrady konzultujú lacnejšie
Podľa zmluvy si bude Process Management účtovať za poradenstvo pri verejnom obstarávaní 95 eur za hodinu na osobu a 85 eur pri poradenstve v súvislosti s EÚ zdrojmi. Obe ceny sú bez DPH.
Pri zjednodušenom prerátaní zákazky na hodinovú sadzbu by dodávateľ mal vyhradiť jedného celého pracovníka na celé dva roky, aby pracoval len pre železnice. Priemerné výdavky na mesiac totiž vychádzajú na takmer 16 700 eur.
V podobnom čase, ako sa dohodol Process Management so železnicami, uzatvorila podľa centrálneho registra zmluvy aj s ďalšími verejnými inštitúciami. Napríklad bratislavskými vodármi či trnavskou nemocnicou. V nich je za poradenstvo pri verejných tendroch dohodnutá suma 80 či 85 eur. Prečo je cena pre ŽSSK vyššia o 10 – 15 percent, sme sa pýtali aj samotnej firmy.
Process Management ale na ne konkrétne ani po opakovanej výzve neodpovedal. Firma najskôr odpísala, že patrí medzi „najväčšie spoločnosti poskytujúce poradenstvo v oblasti verejného obstarávania“ a požiadavkami Nadácie sa „bude zaoberať v dohľadnej dobe“. Keď sa Nadácia s otázkami pripomenula po niekoľkých dňoch, firma reagovala, že si váži možnosť vyjadriť sa k otázkam, ale pre „aktuálne množstvo práce a absenciu zainteresovaných osôb“ vie kvalifikovanú odpoveď poskytnúť až 24. januára.
Aj ďalšie 2 firmy ponúkli drahšie ako obvykle
Zmluvu s Process Managementom uzatvoril národný dopravca v neverejnej súťaži. Partner oslovenej advokátskej kancelárie AGM Partners Miroslav Cák, ktorý sa dlhodobo venuje verejnému obstarávaniu a spolupracuje aj s Nadáciou k tomu dodáva, že zákon takýto postup umožňuje, pričom železnice využili takmer najvyššiu možnú povolenú sumu, ktorú zákon pre tento typ obmedzenej súťaže ponúka.
Po infožiadosti od Nadácie železnice spresnili, že si v súvislosti s touto zmluvou vykonali prieskum trhu a so „žiadosťou o poskytnutie cenovej ponuky boli oslovené viaceré spoločnosti“. Konkrétne išlo o 3 firmy, pričom zvyšné 2 spoločnosti ponúkli hodinové ceny 98, respektíve 100 eur. Vyhral teda Process Management.
Nadácia z ďalších verejných zmlúv zistila, že aj zvyšní dvaja uchádzači ponúkli železniciam vyššie ceny, ako majú dohodnuté s inými verejnými inštitúciami.
Napríklad firma Tatra Tender poskytuje služby bratislavským vodárom či košickej župe pod 77 eur za hodinu. ŽSSK ponúkla 100 eur. Visions Consulting zas katastru či inštitútu vzdelávania radí za menej ako 70 eur za hodinu. Pre ŽSSK ponúkla 98 eur.
Nadácia oslovila k tomu aj obe spoločnosti. Tie zhodne viditeľný rozdiel oproti ponuke pre ŽSSK odôvodnili zložitosťou obstarávania a „viacerými faktormi“, od ktorých cena závisí.
„Pri kalkulácií cenových ponúk je potrebné do ceny zahrnúť veľa rôznych aspektov. Okrem ceny samotnej je to aj naša aktuálna vyťaženosť, technické a obchodné podmienky a hodnotenie zákazníka. Vo Vašom konkrétnom prípade ide o veľmi odlišné služby od tých, ktoré ste uviedli. V prípade ŽSSK ide o obstarávanie čisto fondových zákaziek, čo bohužiaľ výrazne zvyšuje cenu. Takéto zákazky sú predmetom opakovaných kontrol, auditov a pripomienok, často nezmyselných, preto sú aj ceny oveľa vyššie,“ uviedol Daniel Mikuščák zo spoločnosti Visions Consulting.
Doteraz im stačili vlastní odborníci
Železnice zamestnávajú svojich vlastných odborníkov na organizovanie verejných obstarávaní. „V ŽSSK sme v rokoch 2020 až 2023 využívali na realizáciu verejných obstarávaní prioritne vlastné interné kapacity, v menšej miere i služby externých administrátorov,“ odpovedala pre Nadáciu Jana Pôbišová, riaditeľka komunikácie železníc.
S konzultačnou spoločnosťou Process Management už ale spolupracovala ŽSSK predtým, za tretej Ficovej vlády, keď bol ministrom dopravy Árpád Érsek.
Železnice vtedy zorganizovali mnohomiliónové nákupy vlakov. Process Mangement v tomto projekte figuroval ako organizátor.
Niektorí zahraniční výrobcovia sa súťaže nezúčastnili pre príliš tesné časové podmienky, ktoré označili aj za diskriminačné. Tendre za takmer 240 miliónov eur nakoniec vyhrala spoločnosť Škoda Transportation, ktorú väčšinovo vlastní česká finančná skupina PPF spolu so ŽOS Trnava, ktorú ovláda Vladimír Poór a ŽOS Vrútky patriaca Víťazoslavovi Móricovi.
Zaujímavosťou nákupu bolo, že ŽSSK vylúčili troch zo štyroch uchádzačov, ktorí podali ponuku. Podobne tomu bolo aj v neslávne známom predraženom mýtnom tendri, ktorý ako jediný účastník po vylúčení ostatných troch ponúk vyhrala firma Skytoll. V súčasnosti patrí tiež do portfólia skupiny PPF. Podľa publikovaných informácií sa národný dopravca chystá na nákup vlakov pre regionálnu dopravu za desiatky miliónov eur.
Keďže podľa zákonných pravidiel môžu inštitúcie ako ŽSSK zazmluvniť poradcov aj pri 400-tisícovej zmluve bez riadnej súťaže, nemá zmysel v súvislosti so zmluvou s Process Management podať podnet na Úrad pre verejné obstarávanie. Nadácia ale bude zákazky a ich nastavenie z dielne železníc a poradenskej firmy pozorne sledovať.