Zastavme Korupciu
Zastavme Korupciu
08. 03. 2019

Protikorupčná prezidentská anketa: Čaputová, Šefčovič, Harabin, Kotleba

V Nadácii Zastavme korupciu máme jasnú misiu – čo najviac obmedziť korupciu a jej dopady na kvalitu života a podnikania na Slovensku. Pred prezidentskými voľbami nás zaujímalo, ako tento cieľ reflektujú kandidáti a kandidátky na najvyššiu slovenskú ústavnú funkciu.

Opýtali sme sa ich preto 5 otázok:

  1. Navrhnite antikorupčné opatrenia, ktoré by ste na poste prezidenta iniciovali/podporili?
  2. Ktoré vaše doterajšie rozhodnutie/aktivita podľa vás najviac ovplyvnili boj s korupciou na Slovensku?
  3. Ktoré opatrenie súčasnej alebo tých predošlých vlád podľa vás najviac pomohlo boju s korupciou a prečo?
  4. Vybrali by ste z kandidátov na ústavných sudcov Roberta Fica a prečo?
  5. Považujete súčasný zákon o majetkových priznaniach verejných funkcionárov za dostatočný?

Všetkých kandidátov a kandidátky sme požiadali aj o vyplnenie podrobnejšieho majetkového priznania. Majetkové pomery nebudeme v tomto texte bližšie analyzovať – ak vás zaujíma táto téma, odporúčame špeciál Transparency Slovensko. Na konci textu zverejňujeme odpovede všetkých kandidátov, ktoré nám prišli.

Podrobnejšie sa venujeme 4 kandidátom, ktorí boli na konci februára preferenčne najsilnejší: Z. Čaputová, M. Šefčovič, Š. Harabin a M. Kotleba.

Pri každom nás zaujímali, okrem odpovedí na naše otázky, 2 oblasti:

  • Ako sa deklarované postoje kandidáta alebo kandidátky prejavili v praxi? Ako sa prejavili v situáciách, ktoré “testovali” ich charakter?
  • Ako kandidát alebo kandidátka reflektuje protikorupčnú tematiku vo svojom volebnom programe (ak nejaký má) alebo vo svojej vlastnej komunikácii?

Okrem toho sme sa pozreli na nedávne rozhovory kandidáta a kandidátky a snažili sme sa vybrať citáty alebo tvrdenia hodné vašej pozornosti.

Nech sa páči, náš výber. Pamätajte, prvé kolo volieb je v sobotu 16. marca.  


 

Zuzana Čaputová

5 otázok NZK:

Odpovede sú krátené, celé znenie si môžete prečítať tu.

  1. Navrhnite antikorupčné opatrenia, ktoré by ste na poste prezidenta iniciovali/podporili? Zmena v procese výberu policajného prezidenta a generálneho prokurátora. Tieto osoby majú byť pod čo najmenším politickým vplyvom a pri výbere sa má prihliadať v prvom rade na ich odborné a charakterové kritériá. Podporila by zavedenie inštitútu na spôsob britskej Public Inguiry (dočasná komisia expertov, ktorá má nástroje na prešetrenie výnimočných prípadov, pri ktorých došlo napr. k zneužitiu verejnej moci či verejných prostriedkov).
  2. Ktoré vaše doterajšie rozhodnutie/aktivita podľa vás najviac ovplyvnili boj s korupciou na Slovensku?
  3. Ktoré opatrenie súčasnej alebo tých predošlých vlád podľa vás najviac pomohlo boju s korupciou a prečo? Napr. uzákonenie princípu, že každá zmluva so štátom a samosprávou je platná až vtedy, keď je zverejnená na internete.
  4. Vybrali by ste z kandidátov na ústavných sudcov Roberta Fica a prečo? Nie, pretože vzhľadom k jeho doterajšiemu pôsobeniu v politike má vážne pochybnosti, že by ako sudca rozhodoval nestranne a nezávisle.
  5. Považujete súčasný zákon o majetkových priznaniach verejných funkcionárov za dostatočný? Prosím stručne zdôvodnite. Nie. Kontrola majetkových priznaní či sankcionovanie sú nedostatočné. Pomohlo by, keby boli priznania transparentnejšie zverejňované na jednom mieste, vo formáte, ktorý umožní automatizované spracovávanie. Kontrola pravdivosti majetkových priznaní by mohla prejsť na silnú nezávislú inštitúciu ako je to v USA (napr. na Úrad na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti). Chcela by rozšíriť rozsah zverejňovaných informácií, napr. vlastnícke podiely verejných funkcionárov vo firmách.

Ako sa prejavili postoje kandidátky:

  • Verejne sa zastala zbitých Moldavčanov, Hedvigy Malinovej, organizátorov protestov Za slušné Slovensko keď ich vypočúvala NAKA, farmárov z východu, verejne vystúpila proti tomu ako Danko získal titul JUDr., vystúpila proti väzobnému stíhaniu 12-tich aktivistov a aktivistiek Greenpeace po tom, ako nezákonne vyvesili transparent na ťažobnej veži v Novákoch.
  • Fica by za ústavného sudcu nevymenovala, lebo podľa nej nespĺňa osobnostné predpoklady. Jeho záujem o len o funkciu predsedu ÚS označila za absurdný, jeho prax bola podľa nej sporná. Vymenovanie Moniky Jankovskej a Radoslava Prochádzku by zvažovala, na ústavnom súde si vie predstaviť Editu Pfundtner a Petra Kresáka.
  • Viackrát sa ohradila voči Harabinovej minulosti, a to aj pred Harabinom.
  • Odmietla sa vyjadriť ku kauze Ivana Štefunka, zakladateľa a predsedu Progresívneho Slovenska, v ktorej firma kde
    Štefunko vlastnil 25% dodávala štátu predražené služby: ‚‚Pokiaľ ide o podozrenie z kartelovej dohody, nie som odborník na túto oblasť, a principiálne k podozreniu nedokážem zaujať zásadné stanovisko.‘‘

Protikorupčné témy v kampani:

  • V kampani zdôrazňuje ako svoju hlavnú tému boj proti bezpráviu a arogancii moci (“Všetci máme skúsenosť s neprávosťou a aroganciou moci. Mnohí ju zažívame na úradoch, na súdoch, v nemocniciach. Vidíme ju vo vysokej politike.”).
  • Jedna z 3 tém programu je spravodlivosť pre všetkých (vyvíjanie tlaku na okamžité systémové zmeny v polícii, prokuratúre, súdnictve, snaha o nezávislosť polície) + vyzdvihuje dôležitosť právomoci prezidenta menovať ústavných sudcov: “Ako prezidentka budem prikladať maximálnu vážnosť právomoci menovania sudcov a ústavných sudcov, lebo som presvedčená, že okrem odbornosti musí byť kritériom aj etika a morálna pevnosť.”
  • Ako najväčší problém Slovenska vníma krízu dôvery vo verejné inštitúcie, právny štát, a v politikov.

Nadácia Zastavme korupciu spolupracovala s Via Iuris počas pôsobenia Zuzany Čaputovej napríklad na projekte Štrngám za zmenu.

Maroš Šefčovič

5 otázok NZK:

Odpovede sú krátené, celé znenie si môžete prečítať tu.

  1. Navrhnite anti-korupčné opatrenia, ktoré by ste na poste prezidenta iniciovali/podporili? V pozícii eurokomisára som bol zodpovedný za vytvorenie registra transparentnosti, ktorý je spoločný pre Európsku komisiu aj Európsky parlament – čo do rozsahu najväčšieho na svete. Rovnako pod mojou taktovkou vznikol portál transparentnosti, ktorý zaviedol jednu „bránu“ k informáciám týkajúcich sa transparentnosti, verejných konzultácií či vyhlásení komisárov o záujmoch. V neposlednom rade počas môjho úradu boli značne sprísnené aj pravidlá, ktoré úradníci Európskej komisie musia dodržiavať, pokiaľ ide o prijímanie darov či pohostenia. Hoci prezident SR nemá možnosť sám rozhodnúť o zavedení podobného systému u nás, chcel by som rokovať s akoukoľvek vládou, ktorá bude pri moci, o zavedení podobných pravidiel, ktoré sa osvedčili.
  2. Ktoré vaše doterajšie rozhodnutie/aktivita podľa vás najviac ovplyvnili boj s korupciou na Slovensku? Opatrenia, ktoré som presadil v Európskej komisii ovplyvňuje do značnej miery aj život na Slovensku, pretože vďaka transparentnosti sa minimalizuje vplyv tretích strán na rozhodovanie o legislatíve či projektoch, ktoré sa priamo týkajú aj Slovenska.
  3. Ktoré opatrenie súčasnej alebo tých predošlých vlád podľa vás najviac pomohlo boju s korupciou a prečo? Za pozitívum s určitosťou považujem, ak sa vie, s kým štát obchoduje. Z posledných opatrení súčasnej vlády by som preto vyzdvihol protischránkový register, ktorý vo viacerých európskych krajinách nie je štandardom, no Slovensko je vďaka nemu veľmi transparentné. Máme napríklad aj moderný volebný zákon. A takisto u nás už dlhodobo funguje zákon o slobodnom prístupe k informáciám.
  4. Vybrali by ste z kandidátov na ústavných sudcov Roberta Fica a prečo? Robert Fico dnes nie je kandidátom na sudcu Ústavného súdu. Ako prezident by som sa vždy sústredil na to, aby som vybral tých najkvalitnejších spomedzi uchádzačov, ktorých by mi parlament predložil.
  5. Považujete súčasný zákon o majetkových priznaniach verejných funkcionárov za dostatočný? Prosím stručne zdôvodnite. Vždy som bol za maximálnu transparentnosť a moje majetkové priznanie je voľne dostupné na stránke Európskej komisie. Myslím si, že úroveň takto poskytnutých informácií je primeraná a mala by byť štandardom pri zverejňovaní majetkových priznaní.

Ako sa prejavili postoje kandidáta:

  • Ako eurokomisár stál pred pár rokmi za vytvorením registra transparentnosti, ktorý je spoločný pre Európsku komisiu aj Európsky parlament. Register obsahuje údaje o približne 30-tisíc profesionálnych lobistoch, firmách, mimovládnych organizáciách a ďalších inštitúciách, ktoré chcú ovplyvňovať legislatívny proces v únii.
  • Za jeho najslabšie miesto v boji s korupciou možno považovať stranu Smer, ktorá ho nominovala do prezidentských volieb ako svojho kandidáta. Otázkam spojeným s korupčnými kauzami a podozreniami voči tejto strane sa Ševčovič vo svojich doterajších verejných vystúpeniach buď vyhol alebo na ne odpovedal nepriamo.
  • Keď ešte bola témou voľba Roberta Fica za ústavného sudcu, Ševčovič opakovane otázky k jeho prípadnému vymenovaniu prezidentom označoval ako „veľmi tenký ľad“ a „zúženie celej diskusie“ na jednu osobu.
  • Počas jeho pôsobenia ako eurokomisára skôr skloňovali slová ako transparentnosť a protikorupčný. Veľká kauza sa za jeho pôsobenia ako šéfa Energetickej únie a podpredsedu Európskej komisie neobjavila. Keď však týždenník TREND vydal článok o vplyvoch plynárenských lobistov na komisiu, potvrdil že sa s lobistami stretáva, no na priamu otázku ako často neodpovedal

Protikorupčné témy v kampani:

  • Korupciu označil vo svojom úvodnom príhovore, ktorým ohlásil kandidatúru za prezidenta, za „rakovinu“ spoločnosti a v boji s ňou je za vyššiu ochranu oznamovateľov, ale aj nové nápady a podporu polície a súdov. No v samotných vystúpeniach ako aj jeho predvolebnej agende či vízii sa k tejto téme vracia len okrajovo.

Z rozhovorov:

  • „Ja by som v takom byte nebýval,“ reagoval v diskusnej relácii Otvorene týždenníka TREND na tému, že expremiér a šéf najsilnejšej koaličnej strany Smer stále býva v byte Ladislava Bašternáka, ktorý je momentálne neprávoplatne odsúdený okresným súdom na päť rokov za daňové úniky.
  • Ako vymedzenie voči slovám expremiéra Fica a ďalších zástupcom vlády, ktorí často verejné protesty a činnosť neziskoviek na Slovensku spájajú napríklad s americkým miliardárom maďarského pôvodu Sorosom, možno chápať Šefčovičove vyjadrenia, že on má na niektoré situácie „iné slová a pohľad“.
  • V diskusii organizovanej redakciou Postoj.sk zas na otázku, či by vymenoval vládu, ktorej súčasťou by bola aj Kotlebova strana, respektíve jej ministri, uviedol, že snažil by sa budúcemu premiérovi vysvetliť, aké riziká by takáto vláda mala napríklad voči zahraničiu, ale dodal, že Ústava v tejto oblasti hovorí jasne a ak má budúci premiér k dispozícii 76 hlasov, musí jednoducho jeho vládu prezident vymenovať.

Štefan Harabin

5 otázok NZK:

  1. Navrhnite antikorupčné opatrenia, ktoré by ste na poste prezidenta iniciovali/podporili? Absolútne odpolitizovanie prokuratúry (voľba Generálneho ani Špeciálneho prokurátora nesmie prebiehať v parlamente, ale mali by si ich voliť prokurátori sami) a polície, s čím súvisí samozrejme aj osamostatnenie policajnej inšpekcie. Len vďaka uvoľneniu rúk vyšetrovateľom a prokurátorom, bude možné účinne a efektívne odhaľovať aj korupčnú trestnú činnosť na všetkých miestach a úrovniach spoločnosti, teda napríklad aj v najvyšších politických kruhoch.
  2. Ktoré vaše doterajšie rozhodnutie/aktivita podľa vás najviac ovplyvnili boj s korupciou na Slovensku? Skrátenie súdneho konania, čím sa rapídne znižuje priestor pre korupčné správanie.
  3. Ktoré opatrenie súčasnej alebo tých predošlých vlád podľa vás najviac pomohlo boju s korupciou a prečo?
  4. Vybrali by ste z kandidátov na ústavných sudcov Roberta Fica a prečo? Načrtnutá otázka, je po udalostiach posledných dní bezpredmetná, ale napriek tomu platí v tejto veci moje predchádzajúce stanovisko, že na Ústavný súd SR nepatria bývalí ani aktuálni politici.
  5. Považujete súčasný zákon o majetkových priznaniach verejných funkcionárov za dostatočný? Rozsah podávaných majetkových priznaní podávaných verejnými funkcionármi by sa mal rozšíriť minimálne do takej podoby resp. úrovne, v akej už dnes podávajú majetkové priznania sudcovia.

Ako sa prejavili postoje kandidáta:

  • Ako predseda Najvyššieho súdu sa v rokoch 2009 a 2010 správal podľa Najvyššieho kontrolného úradu nehospodárne a diskriminoval niektorých sudcov. Sám si vyplatil po schválení ministerkou odmeny za 113 tisíc eur. Niektorým ďalším sudcom pridelil aj po 30 tisíc eur, naopak dlhoroční sudcovia alebo Harabinovi kritici nedostali žiadne alebo 50 eur.
  • Na Najvyšší súd nepustil kontrolu z ministerstva financií. Vládny audit chcel preveriť hospodárenie s peniazmi daňových poplatníkov, Harabin tvrdil, že je to zásah do nezávislosti súdov.
  • Keď bol ministrom spravodlivosti, kritizovali ho za to, že v služobnej limuzíne sa vozil jeho syn a manželka. Podozrenia zo zneužitia auta na súkromné účely vysvetľoval v parlamentnom výbore pre nezlučiteľnosť funkcií verejných funkcionárov. Pokutu však nedostal, podržala ho vládna koalícia.
  • Senát Najvyššieho súdu, kde bol členom, oslobodil spod obžaloby z úplatkov podnikateľov ruského pôvodu Salmanovcov. Obžaloba ich vinila z podplácania šéfa Daňového úradu v Dunajskej Strede Dušana Klvaňa. Ten mal zabezpečiť bezproblémové vyplácanie nadmerných odpočtov DPH (tzv.vratiek) im blízkym firmám. Za to mal mať prisľúbených desať percent z celkovej sumy vratiek. Senátu prekážalo, že výpoveď kľúčovej svedkyne nebola podporená inými dôkazmi. V pojednávacej miestnosti došlo k slovnej výmene medzi Harabinom a prokurátorom.  . Kým Salmanovcov oslobodili, riaditeľa daňového úradu Klvaňa iný senát odsúdil.
  • Harabinov senát opakovane oslobodil policajtov obžalovaných z korupcie. Ako dôvod uviedol, že sekcia inšpekcie na ministerstve vnútra, ktorá vyšetruje trestné činy policajtov, je nezákonná. Harabin tvrdil, že inšpekcia nie je nezávislá. Iný senát Najvyššieho súdu rozhodol opačne.  

Protikorupčné témy v kampani:

  • Harabin vo svojom volebnom programe deklaruje: “Mojím prvoradým cieľom je obnova právneho štátu a sfunkčnenie mechanizmov zákonodarnej, výkonnej a súdnej moci.” Detaily sfunkčňovania ďalej nerozvádza.
  • “Verte mi, že nastolím v tomto štáte poriadok. A práve toho sa boja slniečkari, skorumpovaní politici, neobjektívne médiá aj oligarchovia. Preto na mňa budú útočiť a klamať o mne,” píše kandidát na svojom facebooku.

Z rozhovorov:

  • Ku kauze nástenkového tendra, v ktorom odsúdili dvoch ministrov za SNS, s ktorými sedel vo vláde: “Ten spis som nevidel a nemôžem preto hodnotiť ich vinu či nevinu.”
  • O vzťahu k Vladimírovi Mečiarovi: Dnes to vyznie nepopulárne, ale ja si pána Mečiara a jeho názory vážim. Nemožno všetko negovať, nehaňme všetko, čo bolo vykonané aj našimi rukami len preto, že dnes je moderné kritizovať úplne všetko. To nie je objektívne.”
  • K tomu, či ako sudca čelil politickým tlakom: “Jediné ataky som zaznamenal len tie v komunizme a potom, keď prišla Dzurindova vláda a ministrom bol Ján Čarnogurský a vedúcim jeho úradu bol Daniel Lipšic. Prišiel a začal hovoriť o tom, že na Najvyššom súde sú ostro sledované a mimoriadne dôležité veci akože pre chod štátu. Len začal hovoriť a som mu povedal, že je tu na to, aby sa staral o zástrčky a toaletný papier pre sudcov. “

Marian Kotleba

5 otázok NZK:

Na otázky neodpovedal.

Ako sa prejavili postoje kandidáta:

  • Kotleba bol zvolený za župana Banskobystrického samosprávneho kraja v roku 2013. Počas jeho pôsobenia sa objavilo viacero káuz, ktoré napĺňali to, čo predtým kandidát na svojich predchodcoch kritizoval. Na úrade napríklad zamestnal oboch svojich bratov aj svoju budúcu manželku, vtedy čerstvú absolventku strednej školy. Jej náplňou malo pritom byť nahlasovanie korupcie.
  • Na obvinenie terajšieho vedenia župy, že za jeho šéfovania sa predali nákladné autá za euro, pričom župa tým prišla o značnú sumu peňazí, uviedol, že predaj schválilo mestské zastupiteľstvo, nie on sám a „nech sa to riadne vyšetrí“.
  • Kotleba tiež vysvetľoval, prečo na jeho súkromný účet chodili finančné príspevky od zamestnancov župy. Neskôr sa obhajoval tým, že ako súkromná osoba si chcel kúpiť bager na upratanie svojho pozemku v Krásnohorskom Podhradí.
  • V roku 2016 do majetku Kotlebovej strany ĽSNS pribudol rodinný dom v Banskej Bystrici. No podľa informácií týždenníka Plus 7 dní na obhliadku nechodil Kotleba so svojimi straníkmi, ale so svojou manželkou a v okolí domu sa predstavoval ako „nový sused“.
  • Most-Híd pred voľbou kandidátov na Ústavných sudcov hovoril o rokovaniach medzi Smerom a Kotlebovou stranou. Nakoniec sa poslanci ĽSNS prvej voľby nezúčastnili. Kotleba tvrdil, že s ním koalícia rokovala aj pri pokusoch zmeniť spôsob voľby sudcov Ústavného súdu na jeseň 2018.
  • Kotlebovu predošlú stranu Slovenská pospolitosť zrušil Najvyšší súd v roku 2006. Činnosť strany bola podľa súdu v rozpore s Ústavou. Strana mala v programe napríklad zrušenie demokracie. Polícia jej predstaviteľov po viacerých verených vystúpeniach obvinila z propagácie extrémistických hnutí.

Protikorupčné témy v kampani:

  • Korupcia nie je kľúčovou témou jeho kampane (okrem občasných odkazov na “prehnitý a skorumpovaný systém”), cez billboardy sa orientuje hlavne na sociálnu oblasť, na mítingoch kampaňuje skôr na eurovoľby.
  • Korupcia nie je kľúčovou témou ani jeho politickej strany. Podľa jeho vystúpení v národnej rade sa venuje najmä kritike migrácie, návrhu, aby mali zvieratá prístup do reštaurácií a poslednou veľkou témou ĽSNS bol zákaz potratov.

Z rozhovorov:

  • Na otázku v relácii TA3, ako si jeho hodnotovo blízky s kandidátom Štefanom Harabinom, ktorý je podľa prieskumov pred ním, reagoval, že ľudia by sa nemali riadiť prieskumami, ale „podľa toho, čomu veria“ a s Harabinom sa „rozchádzame v dosť závažných politických otázkach“.

Odpovede od všetkých oslovených kandidátov / kandidátok na našich 5 otázok a ich majetkové priznanie:

Zdroj fotografií v texte: TASR.


08. 03. 2019
Zastavme Korupciu

Zastavme Korupciu

Cieľom Nadácie je čo najviac obmedziť korupciu a jej ničivé dopady na kvalitu života a podnikania na Slovensku. Snaží sa o to zvyšovaním povedomia o korupcii, jej dopadoch a možných riešeniach, ako aj aktivizáciou širokej verejnosti v otázkach verejného záujmu. Zároveň sa venuje pomoci whistleblowerom, podpore investigatívneho žurnalizmu a presadzovaniu systémových opatrení, ktoré sú nevyhnutnou podmienkou efektívneho boja proti korupcii.