Xénia Makarová
Xénia Makarová
24. 07. 2023

NDS dohodla mýto drahšie ako Vážny

Diaľničiari rozdiel cien vysvetľujú na jogurte, na SkyToll netlačia ani cez pokuty, aj keď im to radia vlastní.

Keď vlani Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zahmlievala, ako ďalej s mýtom od januára 2023, obhajovala to stratégiou pri vyjednávaní so SkyTollom. Nakoniec predĺžila pôvodnú zmluvu s údajne 40-percentnou zľavou. Za mýto tak tento rok štát zaplatí 63 miliónov eur plus infláciu, budúci 67 miliónov a infláciu. Nadácia Zastavme korupciu sa ale dostala k cenám z pôvodnej zmluvy, ktoré dohodol ešte v roku 2009 exminister Ľubomír Vážny za Smer. Podľa nich malo mýto končiť s cenou okolo 40 miliónov eur.

Znamená to, že tento aj budúci rok zaplatí štát SkyTollu nie menej, ale naopak o desiatky miliónov eur viac ako mal platiť pôvodne. Aktuálne vedenie NDS tak pri zľave za mýto zavádzalo a nenapĺňa ani programové vyhlásenie vlády Ľudovíta Ódora. To hovorí o výraznom poklese nákladov na mýto.

Nadácia nechá postup diaľničiarov, ktorí zmenili pôvodné vysúťažené ceny, preveriť Úradu pre verejné obstarávanie.

Vyzve tiež premiéra Ódora aj prezidentku Zuzanu Čaputovú, aby postup vedenia NDS preverili. V situácii, keď kvôli škrtom v štátnom rozpočte potrebuje Slovensko každé euro, je neprijateľné, aby súkromnej firme tiekli desiatky miliónov eur zbytočne.

Manipulácia s východiskovým rokom

Keď Slovensko v roku 2009 obstarávalo mýtny systém, išlo o jednu z najväčších investícií. Štát si prostredníctvom NDS objednal totiž vytvorenie kompletného mýtneho systému. Ten zabezpečuje výber aj kontrolu mýtnych poplatkov od autodopravcov za používanie diaľnic.

Súčasťou víťaznej ponuky bola aj cenová tabuľka. Tá uvádzala výdavky na celú dobu trvania zmluvy, pričom vyššie výdavky platili pre prvé štyri roky kvôli vybudovaniu samotného mýtneho systému.

Prvé roky sa výdavky teda hýbali okolo 2,8 miliardy korún (cca 93 mil. eur), následne klesli na zhruba polovicu.

Posledný rok fungovania pôvodnej zmluvy, čo bol podľa kalkulácie rok 2021, ale kvôli ročnému omeškaniu mýta išlo reálne o rok 2022, boli výdavky kalkulované na 1,2 miliardy korún. V prepočte konverzným kurzom ide o sumu približne 40 miliónov eur.

Keď vlani NDS dohodla so SkyTollom predĺženie zmluvy o ďalšie roky, uviedla, že pri tom dojednala aj zľavu takmer 40 %. Tento rok teda bude platiť za mýto 63 miliónov eur plus infláciu a budúci rok, kedy sa už NDS opäť dohodla na predĺžení pôvodnej zmluvy, 67 miliónov eur plus inflácia (bez DPH).

Ako je možné, že napriek takej vysokej zľave je cena o polovicu vyššia oproti tomu, čo mal štát SkyTollu v poslednom roku platiť? Pretože NDS zmenila cenové tabuľky a aktuálne vychádza nie z posledného roka 2022, ale ako základ si zvolila cenu prvého roka. Kedy boli náklady na mýto najvyššie, pretože zohľadňovali aj jeho vybudovanie.

Cenová tabuľka z dodatku k mýtu

Cenová tabuľka z dodatku k mýtu

Dokonca kvôli novým cenám zmenila pôvodné prílohy mýtnej zmluvy a pridala novú.

Keďže tým podstatne zmenila nielen trvanie zmluvy, ale najmä pôvodné vysúťažené ceny, je otázne, či to bolo v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.

Ak by totiž cez dodatok cenové tabuľky nezmenila, pri predĺžení zmluvy na tento aj budúci rok by východiskom bola pôvodná cena posledného roku 40 miliónov eur.

NDS rozdiel vysvetlila na jogurte

Keď sa Nadácia na tento rozpor spýtala NDS, diaľničiari v reakcii pôvodnú kalkuláciu s cenou zhruba 40 miliónov eur v poslednom roku nespochybnili.

Hovorkyňa diaľničiačov Eva Žgravčáková ale uviedla, že otázka „je úplne nesprávne položená, obsahuje konštatovania a tvrdenia, ktoré nie sú pravdivé a ktoré je možné označiť za ekonomický nezmysel“.

NDS svoj postup ďalej zjednodušene vysvetlila na cene jogurtu. Napríklad cena jogurtu v cenovej úrovni roku 2009 bola nižšia ako v roku 2022. Vychádzajme z predpokladu, že v roku 2009 jogurt stál 0,50 EUR a v roku 2022 zasa stál 1 EUR. Ak jogurt v roku 2022 stál 1 EUR a predajca ponúkol zľavu 30 %, tak po zľave stál 0,70 EUR. To je viac ako bola cena jogurtu v roku 2009, avšak nemôžeme tvrdiť, že po zľave nebola v roku 2022 dosiahnutá žiadna úspora. V roku 2022 je totiž cena jogurtu vo výške 0,50 EUR už nereálna.

Toto porovnanie má ale základný problém. NDS si pri predĺžení zmluvy so SkyTollom nekupovala novú službu, teda nový jogurt v nových cenách. Ale len prevádzku už fungujúceho mýta. Teda zjednodušene náplň do jogurtu. Ale dohodla si cenu ako za nový jogurt.

Úsporu nevidia ani analytici ministerstva

Nadácia pritom zjavne nie je jediná, ktorá výpočtom a postupu NDS nerozumie.

„Zatiaľ nerozumieme ako predĺženie zmluvy so SkyToll na rok 2024 pomôže naplniť cieľ z Programového vyhlásenia vlády znížiť nákladovosť na elektronický výber mýta z aktuálnej úrovne 38 % na úroveň pod 15 %,“ skonštatoval Martin Kmeťko z Útvaru hodnoty za peniaze pri ministerstve financií.

Dodal, že počas posledných rokov získala NDS všetky nástroje, ktoré na efektívnejší výber mýta požadovala. „Zatiaľ však nevidíme konkrétne kroky, z ktorých by bolo jasné, kedy a o koľko v budúcich rokoch klesnú náklady na výber mýta. Naopak medziročne sa má platba SkyTollu zvýšiť zo 75,9 milióna eur s DPH v tomto roku na 80,4 miliónov eur s DPH v roku 2024,“ spresnil Kmeťko.

NDS nevie, kde je úspora

Fakt, že úspora 40 percent, ktorú NDS pri predĺžení zmluvy so SkyTollom deklarovala, je skôr fiktívna, naznačuje aj odpoveď diaľničiarov pre Úniu autodopravcov.

Tým súčasné vedenie NDS aj exminister za Sme rodina Andrej Doležal viackrát sľúbili, že im prípadné úspory na mýte vrátia cez zníženie cestnej dane.

Keď sa teda pýtali autodopravcovia minulý mesiac, kde sú ušetrení desiatky miliónov, NDS im cez infožiadosť odpovedala, že im informácie neposkytne, pretože „NDS nimi nedisponuje“.

Diaľničiari by pri vyjednávaní lepších cien mohli na SkyToll zatlačiť aj zmluvnými pokutami. Túto možnosť navrhuje právna analýza ministerstva financií a spomína ju aj jedna z analýz, ktorú si od komerčnej advokátskej kancelárie zaplatila samotná NDS.

Konkrétne ide o to, že SkyToll časť podniku využíva aj na iné podnikateľské aktivity, než uvádza zmluva s NDS. Čo je podľa spomínaných analýz v rozpore so zmluvou a ponúka priestor pre zmluvné pokuty či spor so SkyTollom.

NDS v infoodpovedi pre Nadáciu pripustila, že „je pravdepodobné, že SkyToll využíva niektoré zložky podniku aj na poskytovanie služieb iným klientom“. No dodala, že to nemusí znamenať rozpor so zmluvnými podmienkami. Na otázku, či si v tejto súvislosti uplatnila zmluvné pokuty, odpovedala „nie“.

NDS konfrontuje ministerstvo financií a viní Nadáciu

Paradoxne, oveľa väčšiu pozornosť ako SkyTollu a potenciálnym pokutám venuje NDS kritikom svojho postupu.

Koncom júna poslali diaľničiari oficiálne žiadosť ministerstvu financií o informáciu „kto za MF SR osobne disponoval podkladmi“, ktoré boli súčasťou právnej analýzy ministerstva.

Analýzu ministerstvo poskytlo cez infožiadosť Nadácii. Na desiatkach strán veľmi podrobne rieši možnosti, ako vyťažiť čo najviac z nevýhodnej mýtnej zmluvy so SkyTollom.

Zároveň analýza ministerstva navrhuje ako najefektívnejšie riešenie s mýtom pre štát prevod súčasného podniku SkyToll do rúk štátu. Pretože za jeho vybudovanie aj servis už štát raz cez pôvodnú zmluvu zaplatil.

NDS názor ministerstva odmieta a na analýze jej oficiálne vadí hlavne to, že má obsahovať údaje, ktoré spoločnosť SkyToll označila ako obchodné tajomstvo.

„Z dôvodu vzniku podozrenia, že mohlo dôjsť k porušeniu predmetnej povinnosti mlčanlivosti a navyše aj k porušeniu obchodného tajomstva spoločnosti SkyToll, z čoho hrozí spor iniciovaný spoločnosťou SkyToll, považuje NDS za potrebné možný únik informácií riešiť,“ reagovali diaľničiari na otázku Nadácie, prečo zvolili takýto tón komunikácie s partnerským rezortom.

Ministerstva financií sa v tomto prípade zastal aj rezort spravodlivosti. Zdôraznil, že na označenie informácie za obchodné tajomstvo „nepostačuje len vyjadrenie podnikateľa/povinnej osoby“ a že vo všeobecnosti sprístupnenie informácie o cene „nemôže byť ohrozením alebo porušením obchodného tajomstva“.

V súvislosti so žiadosťou rezortu financií ale nejde o ojedinelý prípad neštandardnej komunikácie NDS voči inštitúcii, ktorá jej postup pri mýte kritizuje.

Po oznámení, že sa zmluva so SkyTollom predĺži aj na budúci rok, poslala hovorkyňa NDS do médií reakciu, kde obvinila Nadáciu Zastavme korupciu za to, že mešká so súťažou na nový mýtny systém.

Podľa NDS nadácia „účelovo vytvára mediálny tlak a zasahuje svojimi vyjadreniami a konaním do procesu verejného obstarávania“ a dodala, že sa domnievame, že „práve Nadácia Zastavme korupciu robí všetko pre to, aby sa nestihli náhradné riešenia a aby sa len predlžovala pôvodná „drahá mýtna zmluva“.

NDS obviňuje Nadáciu Zastavme korupciu

Kritiku smerom k manažovaniu NDS vyjadril tento rok aj Najvyšší kontrolný úrad. Žiadal za meškanie stavby diaľnic vyvodiť zodpovednosť za manažérske zlyhanie a pri mýte vyjadril „pochybnosť o správnosti konania NDS“.


24. 07. 2023
Xénia Makarová

Xénia Makarová