Šéf NDS neodpovedá, odkiaľ má súkromné pôžičky. Jeho zástupca má zas rovno dva príjmy
Nadácia dlhodobo monitoruje diaľničiarov, upozorňuje na problémy s mýtom
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na Slovensku manažuje stavbu a opravu diaľnic a rýchlostných ciest. Je tak de facto najväčším investorom štátu. Od minulého roka je predsedom jej predstavenstva Vladimír Jacko, ktorým na prelome rokov 2021 a 2022 v tichosti minister dopravy nahradil predošlého šéfa Juraja Tlapu.
Jacko už predtým v NDS pôsobil ako generálny riaditeľ, a to od septembra 2021. V rovnakom čase si podľa zverejneného majetkového priznania vzal dve súkromné pôžičky. A to v priebehu jedného týždňa.
Z priznania nie je jasné, v akej výške, ani od koho pôžičky sú. Okrem týchto pôžičiek priznal Jacko ešte starší hypotekárny úver a ďalšiu súkromnú pôžičku z konca roka 2020.
Nadácia sa najskôr na pôvod pôžičiek spýtala NDS cez infožiadosť. Pýtala sa, či tieto pôžičky súviseli nejako s vymenovaním Jacka na post generálneho riaditeľa NDS, či nesúvisia nejako so stranou Sme rodina, ktorej patrí post ministra dopravy alebo či nejako nesúvisia so subjektami, ktoré majú nejaký biznis vzťah k NDS.
Aj keď ide na prvý pohľad o súkromné finančné vzťahy šéfa NDS, ich upresnenie je podľa Nadácie legitímne. Diaľničiari ročne riešia zákazky za stovky miliónov eur. Je vo verejnom záujme vedieť, či dlhy ich šéfa nemôžu napríklad nejako ovplyvniť jeho objektívne rozhodovanie voči dodávateľom.
NDS v infoodpovedi uviedla, že uvedenými informáciami „týkajúcimi sa súkromných pôžičiek“ nedisponuje. Nadácia sa preto s otázkami obrátila priamo na Jacka. „Nevidím dôvod, prečo by som mal svoje súkromné veci oznamovať firemnými linkami. Pani Xénia Makarová dostala odpoveď na dotaz v zmysle infožiadosti, a asi si neprečítala dôsledne odpoveď,“ znela reakcia.
Jacko v minulosti pôsobil dlhé roky ako viceprezident U. S. Steelu Košice. Pred príchodom do NDS pôsobil rok a pol ako predseda predstavenstva vranovského Bukoza Holding a niekoľko mesiacov ako splnomocnenec ministra životného prostredia.
Dve funkcie, dva platy
Súkromné pôžičky šéfa NDS ale nie sú jedinou zaujímavosťou, ktorú majetkové priznania ukázali. Podpredseda predstavenstva Jaroslav Ivanco napríklad v poslednom priznaní za rok 2021 uviedol ako príjem z verejnej funkcie sumu 50-tisíc eur. No jeho priznanie obsahuje aj „iný príjem“ vo výške cez 70-tisíc eur.
NDS v infoodpovedi vysvetlila, že ide o Ivancov príjem z ďalšej pozície v NDS. Od apríla 2020 v NDS totiž pôsobí ako riaditeľ úseku informačných technológií a spoplatnenia. Tento post zastáva súčasne s funkciou podpredsedu predstavenstva.
Ivanco tak za rok 2021 za pôsobenie v dvoch riadiacich postoch NDS dostal dokopy vyše 120-tisíc eur. To ho radí medzi najlepšie zarábajúcich funkcionárov z verejnej sféry.
Zľava? Cena sa v podstate nezmenila
Práve Ivanco je hlavným zástupcom NDS, ktorý rieši miliardovú mýtnu zmluvu so SkyTollom. Zastrešuje doterajšie dodatky k starej zmluve ešte z roku 2009, ale aj novú súťaž na dodávateľa elektronického výberu mýta.
Aj keď sa súťaž rozbehla už pred tromi rokmi, stále nie je definitívne uzatvorená. Preto koncom vlaňajška NDS aj s požehnaním ministra dopravy Andreja Doležala doterajšiu nevýhodnú mýtnu zmluvu predĺžila. Minimálne o tento rok.
Zmluvu so SkyTollom kritizoval napríklad dávnejšie Najvyšší kontrolný úrad. A negatívne sa o nej vyjadril opakovane aj samotný minister Doležal. Pred predĺžením zmluvy sa vedenie diaľničiarov aj rezort dopravy pochválili tým, že vyjednali výhodnejšie podmienky oproti minulosti a výraznú zľavu na ročnej odmene pre SkyToll za prevádzku systému.
Nie je to ale pravda. Podľa dodatku z decembra 2022 totiž na prvý pohľad skutočne došlo k vyjednaniu zľavy takmer 40 percent oproti „pôvodnej cene ročnej služby“ – z vyše 100 miliónov na 63 miliónov eur (bez DPH).
Problém ale je, že pôvodné ceny vychádzajú z úrovne roku 2009, teda roku, kedy sa celá zmluva uzatvárala. Vtedy boli náklady za mýto najvyššie.
Ako vyplýva z dávnejšej analýzy Najvyššieho kontrolného úradu, od roku 2014 náklady na mýto viditeľne klesli, najmä pre zníženie výdavkov na vybudovanie mýta. Preto sa v posledných rokoch náklady na mýto pohybovali ročne už okolo 70-80 miliónov eur (bez DPH). V skutočnosti tak je dohodnutá zľava na mýte rádovo v percentách.
Červeným sú znázornené ročné náklady na mýto. Od roku 2014 výrazne klesli.
Z rovnakého holdingu
Skytoll a jeho biznis partneri sa pritom vynárajú aj pri ďalšom nedávnom dodatku z dielne NDS. Tentoraz ide o platby za mýto. Dodatok uzatvorili diaľničiari len pár dní pred vlaňajšími Vianocami s firmou Paywell a.s. Zmluva s firmou trvá od roku 2014 a jej podstatou je, že Paywell spracováva pre NDS platové transakcie palivovými kartami za mýto.
Na prvý pohľad NDS cez dodatok vyjednala s Paywellom nižšiu odmenu za jeho služby oproti minulosti. Problém ale je, že dohodnutá odmena je zhruba dvojnásobná oproti cene, ktorú žiada NDS od poskytovateľa v novej súťaži. A dvojnásobná je aj oproti českým podmienkam, kde platby kartami spracováva spriaznená firma Paywellu CzechToll.
Paywell vlastní cyperská firma. Podľa dokumentov z takzvaného protischránkového registra, ktoré tam dodal samotný Paywell, ale hospodársky prospech z podnikania firmy a „právo na plnenie vo forme časti z obratu“ má česká firma TollNet. Zjendodušene, finančne na obchodoch Paywellu benefituje česká firma.
A práve český TollNet sa vlani spojil v spoločnom holdingu so SkyTollom a CzechTollom, ktorý zastrešuje nevýhodný mýtny systém na Slovensku. Čiže zhrnuté, tesne pred Vianocami NDS cez dodatok predĺžila biznis firme s prepojením na SkyToll.
Tu stojí za pripomenutie, že Nadácia len pred pár mesiacmi upozornila, že NDS za zaujímavých okolností dodatkovala a predĺžila Skytollu ešte inú zmluvu. A to na diaľničné známky.
Reálne biznis rozhodnutia NDS a ministerstva dopravy tak sú v rozpore s ich slovami o tom, ako sa nevýhodných zmlúv so SkyTollom chcú čo najskôr zbaviť.