Drahý nákup áut u diaľničiarov: Podmienky šité na konkrétnu značku a kamaráti u dodávateľa

Otec súčasného šéfa NDS sa dlhé roky stretáva s dodávateľom. Sám za vlády Fico 1 aj šéfoval diaľničiarom.
Diaľničiari na prelome rokov začali nakupovať autá na letnú a zimnú údržbu ciest. Na 50 strojov si vyčlenili 33 miliónov eur. Nakoniec zaplatia o 3 milióny viac. O zdanlivo atraktívnu súťaž bol totiž nízky záujem. Prihlásili sa len 2 firmy, aj z nich Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tú s nižšou cenou vylúčila. Ďalších záujemcov odradili veľmi špecifické podmienky, akoby šité na mieru vybraným vozidlám.
Práve ich výrobca Mercedes-Benz cez svojho slovenského distribútora – firmu MB Servis nakoniec zákazku získal.

Autá na údržbu tak nakoniec vyjdú NDS takmer 36 miliónov eur (bez DPH). Zástupcovia MB Servis majú zároveň blízke kontakty s otcom súčasného šéfa diaľničiarov Filipom Macháčkom.

Posuvný volant aj otočné sedadlo spolujazdca
NDS napríklad od dodávateľa okrem iného žiadala aj „dvojmiestnu kabínu s presuvným riadením s možnosťou ovládania všetkých funkcií vozidla z ľavej a pravej strany z miesta vodiča a spolujazdca“.
Z informácií od viacerých slovenských dodávateľov áut pre údržbu vyplýva, že touto funkciou disponujú len autá jednej konkrétnej značky – Mercedes-Benz. Práve táto značka má presuvné riadenie registrované pod ochrannou značkou VarioPilot®.

A vozidlá rovnakej značky zrejme ako jediné spĺňajú dokopy technické požiadavky aj na výkon motora minimálne 250 kW, prepravnú rýchlosť v nezaťaženom stave, rázvor či otočné sedadlo spolujazdca o min. 100° do pravej strany vozidla.
Tieto funkcionality nie sú pre vozidlá zabezpečujúce zimnú a letnú údržbu ciest pritom nevyhnutné. Respektíve v takých vysokých hodnotách. Vyplýva to z reakcií viacerých iných oslovených dodávateľov podobných strojov, ktoré parametrami požadovanými od NDS nedisponujú. Do súťaže sa aj preto nezapojili.
NDS na obmedzujúce podmienky ešte počas súťaže upozornili aj samotní záujemcovia. Ich poznámku odmietla NDS s vysvetlením, že ju „považuje za ničím nepodloženú a teda irelevantnú“, pretože v rámci procesu určenia predbežnej hodnoty zákazky obdržala viaceré ponuky od uchádzačov, ktoré jej parametre spĺňali.

Nakoniec sa samotnej súťaže zúčastnili len 2 firmy.
Podobne veľmi konkrétne podmienky sa spomínajú aj v ďalších častiach zákazky – pri prídavných zariadeniach. Ide o doplnky na samotné vozidlá ako je napríklad odhŕňací pluh.
Takto špecificky nastavené technické nároky môžu byť pritom diskriminačné a nezákonné. Môžu obmedziť súťaž a preferovať niektorých záujemcov. Preto sa Nadácia obrátila s podnetom na Úrad pre verejné obstarávanie.
Otec šéfa NDS je osobný kamarát dodávateľa
Vlastníkom víťaznej firmy MB Servis je Miroslav Benka a jeho otec, tiež Miroslav Benka, je vo firme konateľom. Teda ju riadi. Majú dlhoročné osobné kontakty na Ľubomíra Macháčka, ktorý je otcom súčasného šéfa diaľničiarov Filipa Macháčka. Prípadný nedovolený konflikt záujmov ale MB Servis odmieta.
,,Pána Filipa Macháčka poznám ako generálneho riaditeľa NDS. V minulosti, v horizonte 10-15 rokov som mal možnosť stretnúť sa s ním ako so synom Ing. Ľudovíta Macháčka. Žiadne osobné vzťahy medzi nami neboli a ani neexistujú,” uviedol Benka starší s vysvetlením, že otca Ľudovíta spoznal v roku 2003 ako svojho vtedajšieho priameho nadriadeného v Slovenskej správe ciest. Benka v správe ciest pracoval ako riaditeľ jednej z pobočiek v Trnavskom okrese.
,,Stretávali sme sa pracovne a neskôr aj súkromne na rôznych športových aktivitách ako bicykel, lyže. Približne od roku 2021 sa naše kontakty prerušili a doteraz sa neobnovili,” uviedol Benka.

Sám Ľudovít Macháček pôsobil vo vedení NDS, a to v rokoch 2005 až 2010, naposledy ako podpredseda predstavenstva. Išlo o prvú vládu Roberta Fica, počas ktorej premiér sľuboval diaľničné prepojenie Košíc s hlavným mestom. Macháčkov syn Filip vedie NDS od nástupu súčasnej vlády Fico 4.

Na margo možného vplyvu osobných kontaktov Benkovcov na Macháčkovcov to konateľ MB Servis označil ako ,,absolútne irelevantné” s tým, že ,,Ing. Macháček bol vždy priamy človek a nikdy nedovolil spájať osobné a pracovné vzťahy a už vôbec nie v takom duchu, aby to malo vplyv na čokolvek pracovné.”
NDS na otázky ku kontaktom oboch rodín ako aj k možnému vplyvu na zákazku priamo nereagovala.
,,Obnova vozového parku prebieha v zmysle dodržania zákonných povinností a pri dodržaní maximálnej hospodárnosti a efektívnosti. Na zabezpečenie obstarania využíva svoje dlhoročné skúsenosti s používaním vozového parku a proces zabezpečujú vysoko kvalifikovaní špecialisti. Vedenie spoločnosti do súťaží nevstupuje, ani ich nevyhodnocuje.”
Pre úplnosť treba dodať, že MB Servis nie je na diaľniciach neznáma. Tak za Matovičovej ako aj Pellegriniho vlády dodávala NDS miliónové vozidlá na zber a odvoz odpadu, ale vyhrala aj ďalšie menšie tendre.
Nakupovali počas sviatkov
Zákazku na nákup univerzálnych nosičov náradia s príslušenstvom vyhlásila NDS vlani koncom novembra. Pôvodne chcela o víťazovi rozhodnúť už 8. januára. Nakoniec vyhodnotenie posunula o necelý týždeň.
Naposledy diaľničiari stroje pre letnú a zimnú údržbu objednávali v roku 2018. Aj vtedajšiu zákazku získala firma MB Servis.
Predošlá zákazka bola ale niekoľkonásobne nižšia oproti tej aktuálnej. Predpokladala sumu 5,5 milióna eur. No aj v tomto prípade bola nakoniec víťazná ponuka drahšia ako čakala NDS. Víťaz ponúkol takmer 5,9 milióna eur bez DPH pričom oproti druhej ponuke bol cenový rozdiel len necelých 12-tisíc eur.

NDS vtedy nakupovala 8 nosičov. Nárast aktuálnej súťaže na 50 nosičov diaľničiari vysvetlili tým, že ich spoločnosť „vlastnými kapacitami zabezpečuje celoročnú údržbu na 1200 km diaľnic, rýchlostných ciest, ciest prvej triedy, s tunelmi, mostami, odpočívadlami, križovatkami a ostatnými súčasťami cestnej siete. Zabezpečuje tak mobilitu obyvateľstva, služby pre dopravcov na celoštátnej úrovni a práve od práce NDS závisí samotná bezpečnosť motoristov“.
Zároveň pri obstarávaní techniky uvažovali aj nad novootvorenými úsekmi. ,,Tento rok pribudnú do správy NDS nové neraz na údržbu extrémne náročné úseky. Napríklad estakáda Kriváň – Mýtna, pričom dodanie nových strojov trvá dlhé obdobie,“ uviedli z komunikácie NDS.
NDS od MB Servis nakupovala nové nosiče aj cez súťaž z roku 2014.
Pre veľmi špecifické podmienky súťaže, ktoré akoby boli šité na mieru konkrétnych áut ako aj rodinné prepojenie vedenia NDS na dodávateľa Nadácia podá podnet na prešetrenie zákonnosti zákaziek Úradu pre verejné obstarávanie.