Xénia Makarová
Xénia Makarová
26. 09. 2022

Mimovládky bijú na poplach. Hrozí, že po našich cestách budú motoristi z celej Európy od januára jazdiť zadarmo

Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital dnes vyzvali Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), aby podnikla kroky na zabezpečenie efektívneho a hospodárneho výberu mýta. Upozorňujú, že aktuálne platná zmluva s firmou SkyToll končí 31. decembra 2022. 

“NDS doteraz neupresnila, ako chce mýto od budúceho roka vyberať. Súčasná zmluva pritom končí a novú súťaž sa diaľničiarom nepodarilo dokončiť,” upozorňuje Xenia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu. V krajnom prípade tak hrozí, že po našich cestách budú motoristi z celej Európy od januára jazdiť zadarmo a štát príde o peniaze na ich opravu a budovanie nových diaľnic.

Mimovládky pripomínajú, že na základe končiacej nevýhodnej zmluvy štát doteraz zaplatil už 860 miliónov eur. No napriek tomu mýtny systém nevlastní. NDSka by mala podľa Nadácie Zastavme korupciu, Slovensko.Digital aj ďalších odborníkov právne preskúmať aj možnosť prevodu súčasného systému od SkyTollu. 

“V súčasnej situácii sa ako zodpovedné manažérske rozhodnutie javí využitie tzv. opcie na prevod služby,” vysvetľuje Peter Kulich, riaditeľ Slovensko.Digital. To by znamenalo, že NDS požiada o spustenie procesu prevodu súčasného mýta do svojho vlastníctva. 

Neziskovky varujú, že podľa zmluvy tak môžu diaľničiari urobiť najneskôr do 30. septembra 2022, teda tento týždeň. Na toto ich v v minulosti upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad. A to už v roku 2019. Úrad vo svojej správe odporúčal vysporiadať majetkové vzťahy k mýtu v zmysle platnej zmluvy.

Samotná žiadosť o prevod mýta ešte automaticky neznamená, že štát ho musí nakoniec aj odkúpiť. Súčasťou prevodu má byť podrobný audit o tom, ktoré aktíva a za akú cenu sa štátu oplatí získať. Tieto informácie môže štát následne využiť, aj keby chcel celý systém vysúťažiť nanovo. Túto možnosť zdôrazňuje v súčasnosti aj ministerstvo financií.

NDS sa o podobný audit pokúsila už pred rokom, ale sama potom požiadala o jeho prerušenie.

Ak štát o spomínaný prevod požiada, súčasný dodávateľ musí byť pri audite súčinný a poskytnúť všetky potrebné informácie. Neziskovky preto vyzývajú NDS, aby nepremeškala zmluvný termín 30. septembra 2022 a nechala si tak otvorené všetky možnosti pre zabezpečenie a hospodárne nastavenie výberu mýta v budúcich rokoch.

“Zároveň apelujeme, aby bol postup pri akomkoľvek predĺžení kontraktu so SkyTollom efektívny a hospodárny z pohľadu verejných financií. Očakávame tiež, že bude vyvodená manažérska zodpovednosť za vzniknutú situáciu, nakoľko vyššie popísané zmluvné možnosti boli vedeniu NDS známe už dlhšiu dobu,” hovorí Makarová.

Výber diaľničných poplatkov zabezpečuje od roku 2009 pre štát firma SkyToll. Už od podpisu zmluvy sa objavovali nové a nové informácie, že nešlo o transparentnú súťaž s najvýhodnejšími podmienkami pre štát. NKÚ pred tromi rokmi odhalil, že takmer polovica peňazí z mýta končí na účtoch SkyTollu a nesmeruje na výstavbu diaľnic. 

Pred dvomi rokmi NDS vyhlásila novú súťaž na elektronický výber mýta, ktorá čelila viacerým kontrolám úradov. Nadácia Zastavme korupciu spolu so Slovensko.Digital preto mýtny systém už dlhšie sledujú a upozorňujú na možné riziká.


26. 09. 2022
Xénia Makarová

Xénia Makarová