Zastavme Korupciu
Zastavme Korupciu
27. 03. 2024

Nadácia upozornila na prílišné uvoľnenie štátnych nákupov. Raši to čiastočne vypočul

Xénia Makarová, Ľubomír Daňko

Ministerstvo investícií chce od júla nové pravidlá pre verejné obstarávanie. Rezort hovorí o zrýchlení obstarávania, Nadácia, ale aj ministerstvá či generálna prokuratúra upozorňujú na zníženie transparentnosti. Rašiho rezort nakoniec argumentom sčasti ustúpil a pri stavebných prácach znížil limit pre nezverejňovanie zákaziek do podpisu zmluvy na 800-tisíc. Pôvodne navrhoval až 1,5 milióna eur. Pre nákupy do 50-tisíc eur ale stále nemajú platiť vôbec žiadne podmienky. Rašiho novelu v stredu podporila aj vláda.

V polovici marca sa Nadácia Zastavme korupciu spolu so zástupcom advokátskej kancelárie AGM Partners stretli na ministerstve investícií (MIRRI). Vďaka 7 000 podpisom od podporovateľov mohla Nadácia osobne tlmočiť svoje pripomienky k novele zákona o verejnom obstarávaní. 

Podľa návrhu už zákon nebude vôbec pokrývať nákupy do 50-tisíc eur. Úradníci tak do tejto sumy nebudú musieť vôbec postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní. Aktuálne to platí pre nákupy do 10-tisíc eur. 

“U nákupov do 50 000 eur to môže mať aj následok menej odstíhaných páchateľov, pretože ak by aj polícia preverovala podozrenie z nehospodárneho nákupu, bude také konanie vylúčené spod skutkovej podstaty trestného činu machinácie pri verejnom obstarávaní,” upozorňuje Ľubomír Daňko z Nadácie Zastavme korupciu.

Zároveň stúpli limity, do ktorých môžu úradníci zadať zákazku bez predošlého zverejnenia, stačí im vybrať len z troch cenových ponúk od vopred vytypovaných firiem. Napríklad pri bežných tovaroch sa o nákupe verejnosť dozvie až po podpise zmluvy s víťazom pri sumách do 221-tisíc eur, u stavebných prác až do 800-tisíc.

Tu MIRRI čiastočne ustúpilo pripomienkam trhu, keď pôvodne navrhovalo nezverejňovať stavebné zákazky až do 1,5 milióna eur. Pracovná verzia novely rátala dokonca so stropom 3 miliónov. Aj po zmiernení však ide stále o niekoľkonásobné nárasty limitov oproti súčasnosti. 

Kontrolóri zároveň tieto zákazky budú môcť preveriť de facto až po podpise zmluvy. V súčasnosti môžu nákupy preveriť ešte pred uzatvorením.

“Politici tak uvoľňujú pravidlá súčasne so znížením kontroly, čo nakoniec môže viesť k nárastu predražených nákupov. Súčasne sa tým skomplikuje situácia pre menšie firmy, ktoré sa vôbec o množstve zákaziek nemusia dozvedieť, čo pôjde na úkor konkurencie a cien,” tvrdí Xénia Makarová z Nadácie. 

Právnik Ivan Holič z AGM Partners dopĺňa, že návrh zákona obmedzuje aj námietky od konkurenčných firiem. Tie nebude možné podať pri zákazkách na stavebné práce do 1,5 milióna eur. ,,Firmy v takýchto prípadoch už nebudú môcť namietať prípadnú nezákonnosť, akou sú napríklad diskriminačné podmienky – ušitie súťaže na jedného záujemcu, alebo neoprávnené vylúčenie uchádzača. V praxi sa zároveň jednoducho môže stať, že sa bude súťažiť len „naoko“ a oslovenie troch subjektov bude len povinnou jazdou, pri ktorej budú všetci dohodnutí.”

Na zníženie transparentnosti upozornili Rašiho rezort aj iné štátne orgány. Generálna prokuratúra (GP) v rámci pripomienok zdôraznila, že ak by prešlo pôvodné znenie, klesol by počet povinne zverejňovaných podlimitných zákaziek na asi 8,5 % oproti súčasnosti.

Rezort financií podobne ako iné úrady upozornil, že mu chýbajú analýzy, na základe ktorých MIRRI tak radikálne navrhuje zdvihnúť súčasné limity.

Celkovo prišlo k návrhu zmien v štátnych tendroch takmer 700 pripomienok, z toho vyše 200 zásadných. MIRRI akceptovalo v oboch prípadoch zhruba polovicu.


27. 03. 2024
Zastavme Korupciu

Zastavme Korupciu

Cieľom Nadácie je čo najviac obmedziť korupciu a jej ničivé dopady na kvalitu života a podnikania na Slovensku. Snaží sa o to zvyšovaním povedomia o korupcii, jej dopadoch a možných riešeniach, ako aj aktivizáciou širokej verejnosti v otázkach verejného záujmu. Zároveň sa venuje pomoci whistleblowerom, podpore investigatívneho žurnalizmu a presadzovaniu systémových opatrení, ktoré sú nevyhnutnou podmienkou efektívneho boja proti korupcii.