Xénia Makarová
Xénia Makarová
15. 10. 2020

Pošta chcela po Bonule súťažiť lepšie. Zatiaľ to nevychádza

Zámer vysúťažiť služby transparentnejšie a bez duchov z minulosti nevychádza.

Štátna pošta nedávno verejne oznámila, že chce radikálne zmeniť výber služieb súvisiacich s jej bezpečnosťou. Chcela tým dať bodku za spoluprácou s firmou Bonul, ktorú v minulosti kritizovala aj Nadácia.

A zároveň transparentnejšie súťažiť služby spojené so strážením pôšt a ich bezpečnostným zabezpečením. Dôvodom je aj fakt, že po februárových voľbách a výmene vlády sa začiatkom leta zmenilo aj vedenie pošty.

Podľa prvých indícií sa zdá, že sa štátnemu podniku tento zámer nie celkom darí.

Tender na časť bezpečnosti

Nadácia dostala v posledných dňoch viacero podnetov na zvláštne podmienky nového tendra na technické zabezpečenie bezpečnosti. Za najviac 4,5 milióna eur má víťaz súťaže udržiavať existujúci takzvaný integrovaný bezpečnostný systém a časť peňazí sa má použiť aj na nákup novej techniky, napríklad bezpečnostných kamier.

Bezpečnostná služba Bonul má blízko k Smeru.

Samotné esbéesky, ktoré majú strážiť pošty po celom Slovensku, už prešli súťažou, pošta aktuálne vyhodnocuje doručené ponuky.

Podmienky aktuálneho tendra na technické zabezpečenie však obsahujú veci, ktoré odborníci na verejné obstarávanienevidia v zadaní radi.

Kritika podmienok tendra

Podmienky obsahujú konkrétne výrobky, niektoré časti zas akoby kopírovali web známej slovenskej firmy, ktorá dodáva na Slovensko kamery.

Iné parametre zas smerujú na staršie, v súčasnosti už nie bežne dostupné kamery, ktoré výrobca už nedodá bežne.

Pošta sa bráni, že vždy je v zmysle podmienok tendra možné dodať podobné výrobky, musia spĺňať ale minimálne zadefinované parametre.

Na druhej strane to vyzerá, že tender neobsahuje dostatočne konkrétne informácie pre kvalitné nacenenie ponuky. Napovedajú tomu aj neustále pribúdajúce otázky od záujemcov smerom k pošte.

Aj kvôli odpovediam pre záujemcov pošta opakovane posunula termín tendra. Celkovo tak urobila už trikrát. Najnovšie tak majú záujemcovia čas na odoslanie ponúk do 18. novembra. Pôvodne to mali stíhať do polovice septembra.

Súťažou sa navyše stále preplieta neslávne známy bezpečnostný systém C4 spájaný s firmou Bonul. Aj vďaka nemu boli vo verejných obstarávaniach posledné roky Bonul a jemu blízke firmy nadmieru úspešné.

Pošta výhrady odmieta. Konkrétne výrobky v tendri uviedla, lebo nevedela inak opísať vlastnosti, ktoré dané výrobky reprezentujú.

Dodáva tiež, že dôvodom je aj zabezpečenie opráv a servisu zariadení, ktoré už používa. Zdôrazňuje, že priamo v tendri uvádza, že pri konkrétnom výrobku ho môže záujemca nahradiť iným. Náhradný výrobok ale musí mať minimálne vlastnosti a kvalitu poštou menovaného produktu.

Čo sa týka C4, donedávna práve kvôli nemu v zásade nemohol poštový tender vyhrať nikto iný ako niektorá z troch slovenských firiem, pričom jednou bol Bonul a druhou jemu blízka Vel Security.

Bonul ovláda Miroslav Bödör. Jeho syn Norbert je aktuálne väzobne stíhaný v kauze Dobytkár kvôli podozreniu z prania špinavých peňazí. Aj preto Národný bezpečnostný úrad v septembri zrušil Bonulu bezpečnostnú previerku.

Firma sa voči odňatiu odvolala. Otázne je, ako je to s platnosťou niektorých zmlúv medzi Bonulom a verejnými inštitúciami, kde sa platnosť previerky priamo spomína v podmienkach.

Ako vysvetľuje Stanislav Backa, riaditeľ úseku služieb pošty, aktuálne sa okruh záujemcov súvisiaci s C4 sa významne rozšíril. Požadovaným podmienkam vyhovuje vyše 30.

Prihlásiť sa môžu aj ďalšie firmy, ktoré C4 nemajú. No iný systém musia na pošte zaviesť zo svojho. Čo však pri celkovej sume tendra je podľa zástupcov štátneho podniku zanedbateľná suma.

To sa ale zrejme nie všetkým uchádzačom pozdáva. Naznačujú to aj otázky k tendru, ktoré posielajú potenciálni záujemcovia často práve k C4.

Prečo sa pošta tohto systému nechce vzdať? Backa vysvetľuje, že už bol raz poštou zaplatený a funkčne im vyhovuje. ,,Nie je dôvod sa tváriť, že s ním nie sme spokojní.”

Nekonečné doplňujúce otázky

Doplňujúce otázky môžu od vyhlásenia tendra do odoslania ponúk posielať záujemcovia, ak im nie sú jasné niektoré časti. Pri aktuálnom tendri pošty je otázok neúrekom.

Nie vždy sa pritom záujemcovia dozvedia aj odpoveď na svoju otázku.

Záujemcovia posielajú pošte otázky, odpoveď sa nie vždy dozvedia. (zdroj: Nadácia Zastavme korupciu)

Zdvihnuté obočie však vyvoláva ešte jedna skutočnosť. Tak pri predošlom tendri, ktorý získal Bonul, aj aktuálny sa spája s menom bývalého zamestnanca tejto nitrianskej sbs. Vo vlastnostiach dokumentu s podkladmi opäť vidieť meno Marek Grzybowski, ktorého s Bonulom v minulosti prepojili reportéri portálu Aktuality.sk.

Daný zamestnanec na pošte stále pôsobí. Pošta k nemu uviedla, že je jej zamestnancom už 20 rokov.

Prečo je jeho meno stále vo vlastnostiach dokumentu s podmienkami tendra vyskytuje, vysvetlili jednoducho – využili pôvodnú šablónu.

Pri bližšom pohľade do vlastností aktuálneho tendra ale niečo nesedí. Aj posledné zmeny totiž robil pôvodný autor dokumentu.

Tak pri predošlom tendri, ktorý získal Bonul, aj aktuálny sa spája s menom bývalého zamestnanca SBS Marekom Grzybowskim. (zdroj: Nadácia Zastavme korupciu)

V každom prípade je záujem o tender veľký a pri takom rozsahu je podľa pošty normálne, že sa firmy pýtajú tak veľa doplňujúcich otázok.

Prečo sa do tendra dostali konkrétne značky

Zadanie tendra napríklad spomína spojenia LightCatcher™, konfigurácia prostredníctvom Wifi či ATS, DGP, RAS.

Norbert Polievka, vedúci odboru obstarávania Slovenskej pošty, to obhajuje tým, že vlastnosti daných výrobkov ,,nedokážeme inak vyšpecifikovať”. Napríklad u kamier s patentovaným obchodným označením LightCatcher™ chce pošta zachovať danú kvalitu v znížených svetelných podmienkach.

Pavol Juračič, poradca generálneho riaditeľa Slovenskej pošty pre bezpečnosť k tomu dodáva, že kamery pošta používa a je s nimi spokojná. No tiež sčasti uznáva, že nejde o najšťastnejšie riešenie označovania marketingovými názvami, ale ,,nemá zvysel sa tváriť, že nechceme pokračovať v doterajšej kvalite“.

Jeden zo záujemcov, ktorý sa obrátil na Nadáciu, no neželá si aj vzhľadom na prebiehajúci tender zverejniť svoju identitu, nás ale upozornil, že ide o jednoduchý parameter svetelnej citlivosti pre snímanie vo farbe v luxoch, ktorý kvalitu snímania kamery pri zníženej viditeľnosti definuje.

Nie vždy ale zástupcovia pošty vedeli argumentovať, prečo definíciu spojenú s výrobkom konkrétnej firmy dali do zadania. Mlčaním napríklad prešli parameter konfigurácia prostredníctvom Wifi. Ide o veľmi špecifickú požiadavku na kamery, ktorá je de facto potrebná pri veľmi výnimočných kritických situáciách, aj to len počas inštalácie.

Neskôr pošta doplnila, že ,,uvedenú funkcionalitu využíva v oblasti vnútornej kontroly”.

U technickej požiadavky ,,ATS, DGP, RAS” zas pošta ponúka vysvetlenie: dávame na známosť, že používame túto technológiu, aby uchádzači mohli naceniť aj jej údržbu.

Nadácia bude sledovať aj ďalšie verejné inštitúcie ako sa popasujú s doterajšími často predraženými zákazkami za bezpečnostné služby a používaním diskriminačných podmienok podobných certifikátu C4, ktorými sa dosahovalo, že tendre smerovali k vopred vytipovaným firmám.


15. 10. 2020
Xénia Makarová

Xénia Makarová