Xénia Makarová
Xénia Makarová
07. 11. 2022

Výzva premiérovi: pozor na mýto, môžeme prísť zbytočne o desiatky miliónov eur

Rastúce náklady na energie aj dopad inflácie na občanov plánuje vláda zmierniť viacerými opatreniami. Bude sa jej preto hodiť každé euro zo štátnej pokladnice. Mimovládne organizácie Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital vyzývajú premiéra Eduarda Hegera a vládu, aby si ustrážili mýto a Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS). Môžu ušetriť desiatky miliónov eur a mať lepšie diaľnice.

NDS už mesiace tají, čo bude Slovensko stáť výber mýta od januára. Mýtne poplatky platia kamióny a autobusy za jazdu po slovenských diaľniciach. Z poplatkov by sa mala platiť zároveň oprava ciest. No takmer polovica doterajších poplatkov nešla na diaľnice, ale na účet súkromnej firmy SkyToll. Táto nevýhodná zmluva ešte z čias Smeru a ministra Ľubomíra Vážneho končí 31. decembra. NDS a štát tak majú jedinečnú šancu vyberať mýto oveľa efektívnejšie.

Mimovládky ale majú pochybnosti, či posledné kroky diaľničiarov idú týmto smerom. Namiesto transparentného informovania to skôr vyzerá, že NDS naťahuje úrady a čas. Podľa oficiálnych podkladov, ktoré si mimovládky vyžiadali cez infozákon, pritom o všetkom vie aj ministerstvo dopravy ako nadriadený orgán.

Nová súťaž stále nie je uzatvorená, o prevod doterajšieho mýta zo SkyTollu na štát za symbolické euro Slovensko rozhodnutím NDS zrejme prišlo.

Prevod mýta na štát ako jedno z vhodných riešení označil Najvyšší kontrolný úrad ešte v roku 2019. Posledné mesiace túto možnosť ako najefektívnejšiu zdôrazňovali aj zástupcovia ministerstva financií. Okrem iného ministerstvo financií upozornilo oficiálnym listom rezort dopravy na “nárok na bezplatný prevod Softvéru do vlastníctva NDS”, ktorý vyplýva zo zmluvy.

Prevod ako ekonomicky výhodný pre štát majú spomínať aj dve ďalšie právne analýzy, ktoré si objednala samotná NDS. “NDS nahradila SkyTollu náklady na vybudovanie Služby (mýta) v platbách za prvé štyri roky. Hodnota Odkupnej ceny by tak mala reflektovať skutočnosť, že náklady na vybudovanie systému už NDS uhradila,” konštatuje jedna z analýz.

No diaľničiari aj ministerstvo dopravy túto možnosť odmietli s tým, že výhodná nie je. Ako k tomuto záveru prišli, ministerstvu financií ani verejnosti sprístupniť nechcú.

Naopak, NDS v týchto dňoch finalizuje dodatok na predĺženie zmluvy so SkyTollom o celý rok, bez akýchkoľvek podrobností. Nevieme teda, koľko si SkyToll za ročné predĺženie vypýta od štátu a za aké služby konkrétne. Nepoznáme ani, akú úsporu NDS vyrokovala a čo všetko sa cez dodatok zavádza. 

Bez bližšieho komentára ďalej diaľničiari oznámili, že idú od SkyTollu odkúpiť mýtne brány. Pričom znalecký posudok, ktorý by ozrejmil cenu aj stav týchto brán, odmietajú zverejniť. Aj tu teda nevieme, čo konkrétne a za koľko ide NDS odkúpiť.  Spresnenie po upozornení NDS: Po predĺžení a odmietnutí infožiadosti NDS sľúbila svoje podklady k znaleckému a prevodu poslať s tým, že si na ich spracovanie zoberie ešte tento týždeň.

Obe rozhodnutia vyjdú štát desiatky miliónov eur. V oboch rozhodnutiach vidíme viacero rizík.

Pribúdajú tak pochybností, či posledné kroky NDS nie sú v rozpore nielen s odporúčaniami viacerých kontrolných úradov vrátane Najvyššieho kontrolného úradu, ale aj vlastných právnych analýz diaľničiarov.

Vyzývame preto premiéra aj vládu, aby si na budúcnosť mýta posvietili a žiadali NDS aj ministerstvo dopravy o základné informácie a analýzy. Zároveň žiadame, aby do procesov prípravy jednotlivých rozhodnutí boli zapojené relevantné inštitúcie a to minimálne ÚHP a NKÚ. Môže to Slovensku ušetriť nemalé peniaze.

 


07. 11. 2022
Xénia Makarová

Xénia Makarová