Diaľničiari aj premiéri naše varovania ignorovali. A tak máme drahý SkyToll na diaľniciach aj budúci rok.
Za nevýhodný výber mýta bude Slovensko platiť drahému SkyTollu aj budúci rok. Navyše, oproti tomuto roku sa cena ešte mierne zdvihla.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v piatok oznámila, že požiadala SkyToll, aby prevádzkoval mýtny systém na slovenských diaľniciach aj budúci rok. Ide o druhé predĺženie starej a pre štát nevýhodnej zmluvy ešte z roku 2009. Pôvodne mala zmluva skončiť v roku 2022, NDS ju pre absenciu inej možnosti predĺžila ešte pre tento rok.
Nadácia Zastavme korupciu dlhodobo kritizuje manažovanie tohto miliardového projektu. „Všetky kroky súčasného vedenia NDS, ktoré ju riadi od roku 2020, akoby smerovali k tomu, aby sa nestihli náhradné riešenia a predlžovala sa bez väčších úprav pôvodná drahá mýtna zmluva,“ hodnotí Xénia Makarová z Nadácie.
Na tieto upozornenia nereagovali ani politici, na ktorých Nadácia smerovala opakované výzvy, aby začali mýto a NDS riešiť.
NDS sa tentoraz vyhovára na komplikácie pri obstarávaní nového mýtneho systému. No už pred dvomi rokmi NDS avizovala, že pracuje na viacerých náhradách za staré mýto. Sfunkčniť sa jej nepodarilo doteraz žiadnu.
Budúci rok navyše SkyToll za výber a spracovanie mýtnych poplatkov od autodopravcov zinkasuje o pár miliónov viac ako tento rok. Dohoda je na 67 miliónoch eur navýšených o infláciu. Tento rok to je 63 miliónov.
Pred rokom diaľničiari rokovali so SkyTollom o lepších podmienkach až do jesene. Predĺženie tak uzatvorili až začiatkom decembra. Tento rok sa poponáhľali a cenu predĺženia uzatvorili už začiatkom leta. Takto si totiž vlani dojednali nové podmienky.
Manažovanie NDS pritom nekritizuje len Nadácia. Vlani Najvyšší kontrolný úrad skritizoval nielen riešenie mýta, ale aj stavbu dvoch diaľničných úsekov a dokonca apeloval na NDS, aby vyvodila personálnu zodpovednosť za svoje zlyhania.
Na nedostatočne efektívne manažovanie miliardového mýta upozornii vlani aj analytici ministerstva financií.