Podávame hromadný podnet pre porušenie volebného moratória
Volebné moratórium sa na sociálnych sieťach porušovalo vo veľkom. Napočítali sme viac ako 50 platených reklám za desiatky eur na Facebooku a Instagrame. Vychádzame pritom z dát v Knižnici reklám, ktorú poskytuje spoločnosť Meta. Podali sme preto podnet na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania politických strán.
Niektoré platené reklamy na sociálnych sieťach zrejme kandidáti len zabudli vypnúť. Našli sa však aj takí, ktorí reklamu v prvý deň moratória reklamu spustili. V prvý deň moratória, teda 27.10. napríklad spustila reklamu na Facebooku politická strana Slovenský Patriot, ktorej predsedá europoslanec Miroslav Radačovský (v minulosti ĽSNS).
Rekordérom v porušení moratória na sociálnych sieťach je Martin Makovník, ktorý kandidoval na poslanca v Záturčí. Druhý deň moratória mal na sociálnych sieťach aktívnych až 7 propagovaných príspevkov.
Podľa zákona o volebnej kampani sa porušenie moratória považuje za správny delikt, za ktorý hrozí kandidátom pokuta od tisíc do 10-tisíc eur. Výška pokuty sa podľa zákona odvíja od závažnosti a trvania protiprávneho stavu. Poukazujeme na to, že zásah reklamy na sociálnych sieťach je rádovo v tisícoch osôb a niektoré z reklám boli spustené počas celého moratória.
V prípade, že komisia rozhodne o udelení pokuty kandidátom, rozhodnutie je právoplatné a nedá sa voči nemu odvolať.
Upozorňujeme aj na ďalší prípad. Bratislavskému županovi Jurajovi Drobovi, ktorý obhájil svoj post sa rozhodli v platenom príspevku počas moratória ďakovať organizátori festivalu Ekotopfilm SK.
”Náš festival v Bratislave, v Pezinku a v Malackách bežal aj vďaka podpore Bratislavský kraj a aktuálneho župana Juraj Droba” uvádzajú v reklame cielenej na obyvateľov Bratislavského kraja. Do reklamy, ktorá bežala výlučne počas moratória vrazili viac ako 100 eur, vďaka čomu sa reklama užívateľom zobrazila celkovo 70 až 80-tisíc krát. Ekotopfilm však príspevok s poďakovaním spustil len dva dni po skončení festivalu. Očakávame, že komisia vec posúdi a príde so stanoviskom, či takáto reklama napĺňa znaky politickej kampane a či ide o porušenie moratória.