Markízu aj SkyToll ovláda rovnaký majiteľ. Kým v Markíze robil poriadky, štát mu prihral nové zmluvy
Pozornosť slovenskej verejnosti aj médií sa posledné týždne točí okolo diania v súkromnej televízii Markíza. Jej vlastníkovi – českej PPF Group adresovali výzvy k rešpektovaniu nezávislého spravodajstva už viaceré subjekty. Zamestnanci Markízy len vo štvrtok zrušili štrajkovú pohotovosť.
Rovnaká finančná skupina má na Slovensku ešte ďalší porovnateľne výnosný biznis. Jej firma SkyToll sa skloňovala najmä s predraženým mýtnym tendrom. Práve okolo mýta a štátnych zákaziek sa od nástupu súčasnej vlády udiali zaujímavé veci. Štát cez Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS) SkyTollu a jeho sesterskej firme odklepol viacero nových zákaziek. V hodnote spolu cez 40 miliónov eur.
Tieto zákazky sú zaujímavé aj tým, ako rýchlo ich úradníci uzatvorili. Predošlé tri roky totiž viacerí ministri dopravy aj vedenie diaľničiarov z rôznych dôvodov s ich podpisom váhali. Aj pre vážne pripomienky kontrolných úradov. Súčasné vedenie NDS a rezortu dopravy rovnaké zmluvy sfinalizovali aj napriek predošlej kritike. Netreba zabudnúť aj na fakt, že štátnym tajomníkom na doprave je Igor Choma. Človek, ktorý šéfoval diaľničiarom v čase podpisu predraženej mýtnej zmluvy v roku 2009.
Nadácia oslovila aj skupinu PPF. Pýtala sa jej, ako hodnotí úspešnosť svojej slovenskej firmy v oblasti mýta a štátnych zákaziek a tiež či okrem časovej súvislosti vidí iné prepojenie medzi dianím v Markíze a štátnymi zákazkami pre SkyToll. Finančná skupina na otázky nereagovala a nevyjadrila sa ani k tomu, ako zabezpečuje nezávislosť spravodajstva v zmysle legislatívnych požiadaviek aj napríklad v súvislosti so svojimi inými biznis aktivitami na Slovensku.
Pozícia SkyTollu a Markízy
Z pohľadu vlastníka SkyTollu – skupiny PPF nemusia mať sumy okolo slovenského mýta veľký význam. Ku koncu vlaňajška holding, ktorý oficiálne sídli v Holandsku, mal pod sebou aktíva prevyšujúce 43 miliárd eur. Len vlaňajší zisk bol takmer 1,5 miliardy. Pre ilustráciu, podobnú sumu potrebuje ušetriť v rozpočte celé Slovensko v rámci nevyhnutnej konsolidácie štátneho rozpočtu.
No na slovenskom trhu SkyToll s ročnými ziskami presahujúcimi každoročne 20 miliónov eur nie je zanedbateľným hráčom. Dokonca je napriek nižším tržbám ziskovosťou porovnateľný s televíziou Markíza. Odklepnutie ďalších štátnych zákaziek za vyše 40 miliónov eur na niekoľko rokov je pre firmu určite finančne pozitívnou správou.
Televízia Markíza je zas dlhodobo slovenskou televíznou jednotkou. Podľa tlačovej správy zo začiatku tohto roka v hlavnej cieľovej skupine vlani dosiahla trhový podiel takmer 30 %, zatiaľ čo druhá komerčná televízia necelých 21 %.
Do portfólia PPF Group na Slovensku patrí ešte mobilný prevádzkovateľ O2 a vo finančných službách je to hlavne poskytovateľ nákupu na splátky Home Credit.
Čo všetko štát odklepol SkyTollu
Od príchodu nového ministra dopravy Jozefa Ráža ml. (nominant Smeru) a po výmene vedenia NDS najskôr v decembri štát od SkyTollu za takmer milión eur odkúpil systém na prevádzku a výber diaľničných známok. SkyToll tento systém pre štát prevádzkoval od roku 2015, ročne za to inkasoval niekoľko miliónov eur, no po skončení zmluvy si štát systém neprevzal. Namiesto súťaže na nového dodávateľa alebo právneho tlaku štát systém od SkyTollu odkúpil.
Vo februári zas cez dodatok štát navýšil odmenu pre SkyToll za takzvané európske mýto o 750-tisíc eur ročne. Pritom v tomto čase už európske mýto, známe ako EETS malo byť podľa pôvodnej dohody už sfinalizované. Štát si ho rok predtým osobitne objednal od SkyTollu za zhruba 6 miliónov.
Začiatkom mája NDS podpísala zmluvu na nový mýtny systém so sesterskou firmou SkyTollu – CzechToll. Obe firmy sú súčasťou ITIS Holdingu, ktorý vlastní PPF Group.
Nadácia oslovila aj samotný ITIS holding, ako hodnotí úspešnosť svojich firiem v posledných zákazkách NDS. Na otázky ale do termínu nereagoval.
Nové mýto za 14 miliónov eur má byť hotové budúci rok a má de facto nahradiť súčasnú predraženú zmluvu. Tá tak minimálne do budúceho roka bude stále pokračovať, i keď sa pôvodne mala skončiť už pred dvomi rokmi.
Štát ignoroval opačný názor
Analytici ministerstva financií aj Najvyšší kontrolný úrad pritom dlhodobo upozorňujú, že je šanca zatlačiť na SkyToll a previesť pôvodný systém do rúk štátu. NDS by tak nemusela objednávať a platiť za nový systém, ani platiť desiatky miliónov eur za dobeh starej zmluvy. Napriek tomu predošlé vlády, ani tá súčasná tento spôsob nevyužili.
Namiesto toho s CzechTollom diaľničiari pred pár dňami uzatvorili ešte druhú zmluvu za skoro 29 miliónov eur. Tentoraz na mýtne služby. CzechToll teda okrem zabezpečenia výberu a prevádzky mýta bude pre štát roky zabezpečovať aj servis okolo mýtnych poplatkov, napríklad reklamácie. Pritom v samotnej NDS už funguje mýtny úrad, ktorý má riešiť servis okolo mýtnych poplatkov. Tiež sa nepodaril pôvodne deklarovaný plán diaľničiarov – rozptýliť služby okolo mýta medzi viac nezávislých spoločností.
Mýto, za ktoré štát už raz zaplatil, sa objavuje aj v novom mýte
Nové mýto, ktoré má nahradiť predraženú zmluvu so SkyTollom, má za 14 miliónov eur dodať sestra SkyTollu – CzechToll. Súčasný dodávateľ SkyToll má ale toho s novou zmluvou spoločného oveľa viac. Bude sa podieľať na zákazke aj priamo ako subdodávateľ. Podľa zverejnenej zmluvy má jeho spolupráca predstavovať 12 % zo zákazky. Hlavným subdodávateľom je ďalšia česká spoločnosť TollNett s podielom 68 %. Čiže samotný víťaž súťaže CzechToll de facto dodá len zvyšných 20 % zákazky.
Pritom práve podiel subdodávok bol podstatou opakovanej kritiky tejto zákazky. Diaľničiarov na vysoký podiel subdodávok ako aj vysporiadanie vlastníctva k službám od subdodávateľov opakovane upozornil aj Úrad pre verejné obstarávanie. Práve totiž otázniky okolo toho, kto vlastní práva k služnám a komponentom od subdodávateľov môže spôsobiť opäť situáciu, ako pri súčasnom predraženom mýte. Že totiž štát za niečo zaplatí milióny eur, ale po skončení zmluvy to nevlastní a musí si to objednávať nanovo.
PPF Group neovládala SkyToll od začiatku. Po uzatvorení mýtnej súťaže sa pred rokmi spomínalo najskôr prepojenie na finančnú skupinu J&T. Akcionársky vstup vtedy zastrešoval Martin Fedor. Nadácia vlani zistila, že k rovnakým protagonistom sa mýto opäť približovalo. Ale na poslednú chvíľu akoby zmenili plány a k mýtu sa oficiálne aj podľa verejných dokumentov priznal práve súčasný vlastník PPF Group.
Mýtny systém dohodol v roku 2009 vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Ide o jednu z najväčších zákaziek štátu vôbec. Systém zabezpečuje výber mýtnych poplatkov od autodopravcov za využívanie diaľníc. Tieto poplatky majú smerovať na opravu a stavbu diaľníc. Za vytvorenie systému Slovensko zaplatilo SkyTollu cez 800 miliónov eur. Na poplatkoch sa od spustenia mýta vybralo okolo 2,5 miliardy, z toho si ale SkyToll ako dodávateľ opäť zobral takmer polovicu. Zmluva bola totiž od začiatku postavená veľmi nevýhodne pre štát, čo skonštatovali nielen viacerí premiéri, ale aj štátni kontrolóri. Slovensko tak po skončení zmluvy zaplatený systém nevlastní. Stále patrí SkyTollu. Preto diaľničiari uzatvorili súťaž s novým dodávateľom mýtneho systému.
Nadácia Zastavme korupciu už roky monitoruje a upozorňuje politikov, diaľničiarov aj štátnych kontrolórov na rozhadzovanie desiatok miliónov eur pri mýte. Kontrolóri opäť preveria dianie okolo mýta po vlaňajšom podnete Nadácie.