Mýto opäť preveruje polícia. Tentoraz na podnet úradníka Ľubomíra Luhového z Úradu pre verejné obstarávanie. Ten upozornil na možné predraženie novej mýtnej zmluvy z vlaňajšieho apríla. A tiež opísal, že štát nevyužil všetky možnosti, aby plytvaniu zabránil. Zopakoval by sa tak príbeh megakauzy s predraženým mýtom od SkyTollu.
Tú uzatvoril štát ešte v roku 2009. Rezort dopravy aj diaľničiarov vtedy viedli ľudia zo Smeru, ktorí sú vo vysokých funkciách aj v súčasnosti. SkyToll mal dodať kompletný systém na výber poplatkov od autodopravcov za jazdu po diaľniciach. Peniaze mali ísť na opravu diaľnic. Postupne vyšlo najavo, kto skutočne vlastní SkyToll a ako veľmi je zmluva nevýhodná pre štát. Napríklad, že SkyToll si z každého vybraného eura bral takmer polovicu. A len zhruba 50 centov smerovalo na diaľnice. Problémom tiež je, že štát za vybudovanie systému aj jeho prevádzku doteraz zaplatil vyše 2 miliardy eur. Ale po skončení zmluvy nič zo systému nevlastní. Preto sa musel súťažiť nový mýtny systém. Ten z vlaňajšieho apríla. Prečo štát takéto plytvanie roky toleroval, už niekoľko rokov preveruje polícia.
Novú zmluvu na mýtny systém podpísali diaľničiari vlani v apríli so sesterskou firmou SkyTollu – CzechTollom. Nadácia Zastavme korupciu spolu s Úniou autodopravcov opakovane varovali, že zmluva je nevýhodná podobne ako mýto 1.
Ak by sa aktuálne podozrenia potvrdili, znamenalo by to, že všetky varovania boli pravdivé. A že zodpovední politici a úradníci ich odignorovali.
Prečo je mýto 2 podobné s mýtom 1
Štát ešte za vlády Igora Matoviča v roku 2020 začal hľadať nástupcu nevýhodnej mýtnej zmluvy. Rezort dopravy vtedy viedol nominant Sme rodina Andrej Doležal. Nadácia spolu s autodopravcami vládu už vtedy upozorňovala, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) nepostupuje pri obstarávaní efektívne. Zástupcovia NDS) aj rezortu dopravy to opakovane spochybňovali. Nadácia vraj preháňa a mýli si mýto s jogurtom. No súťaž sa práve pre neodborný prístup natiahla na 5 rokov.
Nakoniec sa do nej nezapojil žiadny medzinárodný relevantný hráč. Pretože NDS žiadala od dodávateľa takzvanú širokú licenciu. Teda aby sama vlastnila celý systém. Vrátane všetkých licencií.
Nakoniec preto v súťaži uspela sesterská firma SkyTollu CzechToll. No tá nemá dodať systém NDS sama. Väčšinu – 70 percent zabezpečí subdotávateľ TollNet. Na neho sa ale už podmienka širokej licencie vzťahovať nemusí.
TollNet podľa licenčných podmienok totiž neodovzdáva zdrojové kódy k svojmu informačnému systému, na ktorom má byť vybudovaný nový mýtny systém. Bolo by to tak v rozpore s požiadavkou, aby mala NDS oprávnenie po ukončení zmluvy prevádzkovať, meniť či udržiavať systém bez akejkoľvek súčinnosti s poskytovateľom.
NDS by si tak opäť objednala za 14 miliónov niečo, kde nakoniec nebude disponovať zdrojovými kódmi. Opakovala by sa tak história s mýtom 1.
Ten vyhodnotenie víťaza celkovo posudzoval až 4-krát, pričom opakovane nariadil NDS odstrániť “protiprávny stav” a 3-krát jej vyhodnotenie zrušil.
Diaľničiari ale napriek tomu za víťaza s rovnakými podmienkami vybrali CzechToll aj 4-krát.
ÚVO teda riešil zákazku aj štvrtýkrát. Tentoraz už s novým znaleckým posudkom od druhého znalca. Napriek tomu, že ani druhý znalecký posudok jednoznačne nezodpovedal otázku, či NDS získa alebo nezíska zdrojové kódy od subdodávateľa, ÚVO smerovalo k tomu, že námietky zamietne.

Skôr, ako úrad stihol vydať rozhodnutie o zamietnutí námietok, navrhovateľ stihol urobiť späťvzatie námietok a preto úrad musel konanie zastaviť, t. j. nedošlo k prevereniu zákonnosti uzatvorenia zmluvy s NDS.
Smeroval k odmietnutiu námietok. Skôr, ako to stihol urobiť, jeden zo záujemcov svoju námietku voči súťaži stiahol a ÚVO musel svoje konanie tak či tak zastaviť. NDS tak už zdanlivo nestálo nič v ceste podpísať zmluvu s CzechTollom. Čo sa aj v apríli 2024 už za novej vlády a ministra dopravy Jozefa Ráža mladšieho aj stalo.
No pravdou je, že ÚVO mohlo zasiahnuť a celú situáciu zvrátiť. Táto možnosť sa na úrade podľa informácií Nadácie aj preberala. Upozornení mali byť aj šéf dohľadu a predseda úradu. Podľa zákona mohli v tom čase totiž úradníci preskúmať zmluvu aj z vlastného podnetu, dokonca ju predbežne pozastaviť a podrobne preskúmať, či naozaj vysúťažené podmienky spĺňajú nároky NDS. No nestalo sa.
Na otázku Nadácie, prečo ÚVO nezasiahol, odpovedal, že jeho posledné (štvrté) konanie smerovalo k zamietnutiu námietok. Pretože zo zisťovania nevyplynulo, že by NDS nepostupovala v súlade s vlastnými požiadavkami stanovenými v súťažných podkladoch. Inými slovami, ÚVO už nevidelo porušenie zákona.
Fakt, či úrad odignoroval podnet od vlastných zamestnancov, aby neprehľadnú situáciu okolo licencií ešte raz dôkladne preveril, má preveriť práve nové policajné vyšetrovanie. Oznámenie podal už spomínaný Ľubomír Luhový, ktorý predtým pôsobil na odbore námietok, sekcie dohľadu a v súčasnosti pôsobí ako riaditeľ odboru dohľadu pre strategickú agendu. Prokuratúra mu zároveň poskytla ochranu oznamovateľa protispoločenskej činnosti.
Politické tlaky okolo mýta ÚVO odmietlo
Nadácia sa tiež pýtala ÚVO aj jeho predsedu Petra Kuboviča, či prípadne úrad v súvislosti s mýtom cítil posledné roky nejaký politický tlak.
“Predseda úradu takéto vyjadrenia dôrazne odmieta. Výkon právomocí dohľadu, zverených mu ako predsedovi úradu zákonom o verejnom obstarávaní, vykonáva vždy nestranne, apoliticky a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní,” reagovali z tlačového oddelenia ÚVO, pričom zvýšený politický záujem neeviduje úrad ani v súvislosti s revíznymi konaniami okolo 2. mýtneho systému.
Nadácia už dávnejšie posunula svoje podozrenia pri druhom mýte aj na Najvyšší kontrolný úrad. Ten v minulosti opakovane kritizoval rozhadzovanie peňazí zo strany NDS na predražené mýto. Do NDS sa chystá v druhej polovici roka.
Polícia už roky preveruje aj prvé mýto. Keď sa po zmenách na prokuratúre aj zrušení policajnej NAKA Nadácia pred pol rokom pýtala na posledný vývoj, odpoveď nebola príliš pozitívna: „Vzhľadom na rozsiahlosť vyšetrovacieho spisu, nie je možné sa v súčasnosti k procesným úkonom a stavu vo vyšetrovaní vyjadriť,“ reagovalo policajné prezídium.
Dlhá história predraženého mýta
Štát v roku 2009 uzatvoril veľmi nevýhodnú zmluvu na výber mýta so SkyTollom. Štátnu kasu stálo zhruba 800 miliónov eur vybudovanie celého systému a ďalších vyše 1,2 miliardy stála prevádzka za vyše 10 rokov. No po skončení zmluvy Slovensku neostalo nič. Systém aj všetko okolo neho si ponechal SkyToll.
Zmluva bola teda nielen predražená, ale aj nevýhodná pre štát. Pôvodne zo 4 záujemcov štát 3 škrtol, a tak sa víťazom stala najdrahšia ponuka od SkyTollu. V tom čase nebolo poriadne známe, kto za firmou skutočne stojí, keďže mala zahmlené pozadie. Až neskôr sa SkyToll podarilo prepojiť na J&T a neskôr sa k nemu priznala česká skupina zosnulého miliardára Petra Kellnera PPF. Nadácia zistila, že s mýtom mal ale nedávno opäť plány exJ&Ták Martin Fedor.
Za štát zmluvu pred rokmi podpísal Ľubomír Vážny, vtedajší minister dopravy za Smer. Aktuálne je poslancom Národnej rady a jeho syn napríklad vlastní byt vedľa nového bytu premiéra Roberta Fica v Bratislave.
Diaľničiarom v čase podpisu mýta šéfoval Igor Choma, ktorý je v súčasnosti štátnym tajomníkom na doprave. Práve pod tento rezort spadajú diaľničiari, ktorí uzatvorili nedávno aj druhú mýtnu zmluvu. Pretože platnosť prvej skončila.
Preto začali diaľničiari už za vlády Igora Matoviča a Eduarda Hegera súťažiť novú mýtnu zmluvu 2. No do súťaže opakovane musel zasiahnuť Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý jej vyhodnotenie trikrát zrušil. Zakaždým ju pritom vyhrala sestra SkyTollu – firma CzechToll.
Úrad súťaž posudzoval aj štvrtýkrát Tentoraz už porušenie licenčných podmeinok po novom znaleckom posudku nevidel. Už za terajšej 4. vlády Roberta Fica, kde rezortu dopravy šéfuje Jozef Ráž mladší. No keďže námietku jedna zo súťažiacich firiem stiahla, úrad svoje konanie musel zastaviť. Diaľničiarom tak už nič nebránilo priklepnúť 14-miliónov eur CzechTollu.
Nadácia tiež vlani upozornila na zhody udalostí, ktoré sa diali v rovnakom čase na Slovensku v ďalšej firme pod PPF – v televízii Markíza.