4 otázky pre Andreja Doležala, promptná odpoveď z Ministerstva dopravy a pozvanie na raňajky
Mimovládky sú znepokojené vývojom okolo výberu mýta za slovenské diaľnice. Od januára končí kritizovaná zmluva so SkyTollom, no Národná diaľničná spoločnosť stále jasne nepovedala, ako bude výber diaľničných poplatkov pokračovať.
Slovensko.Digital aj Nadácia Zastavme korupciu sledujú vývoj okolo mýta už od minulého roka. NDS adresovali odvtedy viaceré otázky, ale aj upozornenia. Tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, tu, aj tu. NDS ich ignorovala, čo sa však nakoniec obrátilo proti nej.
Nová súťaž sa nestíha a alternatívne riešenia buď nevyhovujú európskym smerniciam alebo nepôjde o najlacnejšie riešenia.
Doterajšie mýto pritom patrilo k najdrahším tendrom v histórii. Doteraz sme SkyTollu zaplatili zhruba miliardu eur. Aj okolo tohto tendra z roku 2009 bolo od začiatku množstvo nezodpovedaných otázok a rozporov.
Apelujeme preto na ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), aby ako strešný orgán dozrel nad vývojom mýta od januára a aby sa situácia spred rokov neopakovala.
Zároveň ho vyzývame, aby verejnosti pomohol získať odpovede na základné otázky:
1/ Ako sa bude vyberať mýto od 1. januára 2023?
- Aké scenáre NDS zvažuje? Žiadame aj o presný popis pre najpravdepodobnejší scenár.
2/ Koľko má stáť nové riešenie?
- A zlepší sa hospodárnosť a efektívnosť výberu Mýta po 1. 1. 2023?
3/ Prečo NDS tají kľúčové informácie o aktuálnych krokoch a výdavkoch?
- NDS už avizovala, že od Skytollu chce odkúpiť mýtne brány. Spomína znalecký posudok, no sumu z neho nechce zverejniť.
4/ Dôveruje stále minister dopravy vedeniu NDS?
a) Nová mýtna súťaž sa začala koncom roka 2020. Mimovládky od začiatku upozorňovali NDS na nezrovnalosti. Tie sa potvrdili a súťaž sa nakoniec nestíha.
b) Je zjavné, že NDS je ochotná platiť za rovnakú službu 2x (mýtny roaming), čo je v rozpore s efektívnym vynakladaním verejných peňazí.
c) Viacero inštitúcií vrátane NKÚ už od roku 2019 vyzýva NDS, aby si spravila podrobný právny rozbor zmluvy so SkyTollom. Napriek viacerým zákazkám pre advokátske kancelárie ale NDS žiadnu svoju analýzu nezverejnila a jej reakcie ani žiadnu podrobnú právnu argumentáciu neobsahujú.
d) Ešte vlani sa NDS so SkyTollom dohodla cez Memorandum na vykonaní podrobného auditu súčasnej zmluvy. Audit mohol dať množstvo odpovedí čo sa týka nákladov na výber mýta. NDS ale sama iniciovala prerušenie auditu po pár mesiacoch.
Promptná reakcia z Ministerstva dopravy:
Dobrý deň prajem,
Dovoľte mi poslať odpoveď MDV SR na Vašu výzvu ku téme mýta.
„Máme za to, že všetko, čo mohlo byť zodpovedané, bolo
zodpovedané počas minulotýždňovej konferencie v Šamoríne, kde
bolo prítomných viacero novinárov. Avšak NDS pripravuje na budúci
pondelok novinárske raňajky, aby všetko ešte raz dopodrobna
vysvetlila v rozsahu, v akom je to momentálne možné. Veríme, že sa
na raňajkách budete môcť zúčastniť a kolegovia Vám radi
zodpovedia Vaše otázky.
Výber mýta od nového roka bude zachovaný a pre dopravcov sa nič
nezmení. So súčasným výbercom rokujeme o postupnom vypínaní,
avšak so zreteľom na to, aby nenastala situácia, že štát nebude
vedieť vyberať mýto. Dopravcom pribudne možnosť dohodnúť sa na
uzavretí kontraktu s novými EETS poskytovateľmi, a teda aj možnosť
cestovať zjednodušene bez nutnosti výmeny OBE jednotky na
hraniciach._
Čo sa týka výnosov z mýta, určite nebudú rovnaké, ako to bolo
doteraz. Momentálne rokujeme o tom, aby boli hlboko pod dnešnou
úrovňou. Keďže odmena z výnosov je percentuálna a nie fixné
číslo, až do skončenia rokovaní sa nedá presne vyčísliť. Nejde
teda o žiadne tajnosti, ale o racionálny a strategický prístup k
rokovaniam, o ktorých nie je korektné informovať, kým nie sú
ukončené. Podobné je to aj v prípade požiadavky na zverejnenie
znaleckého posudku k mýtnym bránam. Pokiaľ prebiehajú rokovania o
cene, nemôžeme logicky zverejniť všetko, aby sme tým protistrane
úplne neodhalili našu pozíciu.
Spolupráca so SkyTollom po 1.1.2023 bude smerovať k jej ukončeniu.
Viac Vám k tejto veci povedia zástupcovia NDS na spomínaných
pondelkových novinárskych raňajkách.“